Fredag og lørdag før palmesøndag var jeg i Lyon, dvs jeg var
også litt i Geneve før tog til Lyon.
Lyon (tidlegare òg kalla Lugdunum og Lyons)
er ein by aust i sentrale område av Frankrike.
Han er den tredje største byen i landet, og eit stort handelssentrum mellom Paris og Marseille,
og har rykte på seg for å vere den gastronomiskehovudstaden i Frankrike. Han
har òg spelt ei viktig rolle i kinoen si historie. Byen ligg der elva Saône munnar ut i Rhône…
Lyon er kjend som
silkehovudstaden i verda, og er kjend for produksjonen av silke og tekstilar,
og er i tillegg eit motesentrum. Lyon er òg det internasjonale hovudkvarteret
for Interpol og EuroNews. Byen står på UNESCO si verdsarvsliste.
To av dei mest kjende vinregionane i Frankrike, Beaujolais og Côtes du Rhône, ligg nær
byen.
Jeg var for det meste på halvøya mellom de to elvene.
Gamlebyen
Bygningene var interessante, ganske rotete med en del artig
snirklende utvendige trapper og balkonger. Men gamle og ikke så gode å bo i. Men sånn
som boligutviklerne og politikerne i dag vil bygge, særlig i Oslo. Trangt, mørkt
og lite — det er jo så miljøvennlig!
Silke og trykkeri — tja om museene
I dag er Lyon kjent som kokkehovedstaden. Det skjer en årlig
internasjonal kokkekonkurranse der. Men historisk har det vært et sentrum for
produksjon av silke og farge- og bildelegging av silkestoff. Inntil
produksjonen av silke kunne industrielt produseres. På museet var det ingenting
om sjølve den tekniske produksjonen, og ingenting om de sosiale forholda for
arbeiderne som ei tid var oppe i 30 000.
Trykkerimuseet var mer interessant sånn. Artig å se igjen
slike settemaskiner med blysats som jeg husker fra rundt 1970, og som mine første
nummer av Vålerenggutten i 1966 blei satt med. Utrolig å tenke på at det er så
få år sida, og hvordan produksjonen skjer i dag. Artig nok hadde de en Mac
utstilt der, som den første jeg kjøpte i 1989 og som jeg har i mitt eget lille
private museum i stua.
Verdens første film blei også tatt opp av fabrikkarbeidere
som forlot den første filmproduksjonen i verden, i Lyon. Av brødrene Lumière,
der den ene blei født i Lyon.
Kopi av Eifeltårn som protest mot kirkemakt
På høyden av kirka kneiser en stor og synlig kirke. Høyder
egner seg også godt for meteo-rologiske obser-vasjoner. Som en protest mot
kirkemakta blei dette tårnet gjort til en kopi av Eiffeltårnet, i et forsøk på
å ta litt «luven» fra kirka, egentlig en katedral.
Høyt prisnivå
I Lyon kom vi over denne kafeen. |
Sammenlikna med Tyskland var det høye priser på alt i
Frankrike, med ett unntak: vinprisene. En halvliter med øl koster det dobbelte,
og vel så det, som i Berlin. Nå har lønningene stått stille i Tyskland siden 2003,
mens de har økt en del i Frankrike. Det er likevel vanskelig å forstå at ikke
kjøpekrafta i Frankrike må være lavere enn i Norge, og at det derfor må være
dyrere for franskmenn å leve i landet sitt enn for nordmenn i Norge.
Heller ikke ungdommen
snakker engelsk eller tysk, og gir
uriktige beskjeder
Det var svært få som kunne snakke engelsk, og ikke flere som
kunne snakke tysk. Heller ikke på Berliner kafeen som jeg tilfeldigvis oppdaga
i en gate.
De i resepsjonen på hotellet, oppga helt feil navn på gata
han viste til. En annen sa at vi skulle ta trikk T2 for å komme til
jernbanestasjonen, men den går et helt annet sted!
I Budapest skryter de av krigsledere,
i Lyon av arkitekter
Mens en på turistbussen i Budapest blir neddynga med
opplysninger om historiske slag opp gjennom tidene og deres generaler, var det
på turistbussen i Lyon veldig mye skryt av hvilke arkitekter som hadde tegna
torg og bygninger.
Samferdsel
En trolleybuss. Elbiler er populært i Norge, ikke elbusser. |
Turistgaiden skrøyt av kollektivsystemet til Lyon. Det har
de rett i. De har t-bane, trikk og trolleybuss, og en del sykkelfelt. Men det
var også veldig mye bilkjøring av varebiler, drosjer og privatbiler — også i
gågater og på fortau. Fotgjengerfeltene var både med og uten trafikklys.
Fortauene var svært smale, også fordi det var satt opp stolper
med 3-4 meters mellomrom, tydeligvis for å hindre parkering på de smale
fortaua. Men sånn blir fortaua enda trangere for fotgjengere.
Butikker
Interessant var det å se at det var svært mange butikker som
ikke var et ledd i en kjede. Altså svært mange tydeligvis sjølstandige småbutikker med private eiere. Det var bare
enkelte kolonialbutikker som var en del av kjeder.
Geneve-Lyon tur/retur
Geneve er også et inter-nasjonalt senter. Med bygn-ingen for
Folke-forbundet, som nå er en FN-bygning.
Utafor den var den en kurdisk
demonstrasjon, med flagg med portrett av Øcalan.
Flott at demoen blei tillatt,
for EU har jo vedtatt at PKK er en terrororganisasjon.
I det en passerte grensa mot Frankrike like utafor Geneve,
sank boligstandarden merkbart. Det franske området mellom Geneve og Lyon var
åpenbart ikke noe velstående område.
Det minner meg litt om overgangen fra Canada via Niagara
Falls til New York State i 2001. Hele vegen fra grensa inn til Buffalo City var
svært fattigslig i denne utkanten NY State. I Buffalo var politiet også ukjent
med hvor jernbanestasjonen var (den lå langt utafor byen).
Velstand med ineffektiv sysselsetting?
De mer velstående Canada og Sveits har noen likhetstrekk. I
Toronto var det minst fem tjenere som brakte bagasjen fra drosja og inn til
resepsjonen, hver maks fem meter. I Geneve måtte du stå i kø i nesten tjue minutter for å få skrivi ut forhåndskjøpte togbilleter som det merkelig nok ikke var
mulig å få skrivd ut på billettautomatene, sånn som i Norge.
Men unødvendig sysselsetting gir ikke bare velstand, for det
var ikke særlig velstand i DDR med samme ineffektive sysselsetting.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.