Skjermdump fra Radikal Portal sin framstilling av tigging |
Det var en overraskende lite politisk korrekt reportasje som NRK
hadde om noen av tiggerne fra Romania i Bergen. Som forventa, har både
Fremskrittspartiet og alle de «gode hjelperne» gått ut med sine tradisjonelle argumenter. Frp
om å forby tigging, og de velmenende, stort sett venstreorienterte, med
argumentet om at å reise til Norge fra Romania for å tigge, er eneste måte å
overleve på.
Ikke sammenheng tigging kriminalitet, …
Begrunnelsen til Frp for å forby tigging, å hindre kriminalitet,
blir helt korrekt avvist med at det i seg sjøl ikke hindrer kriminalitet som
prostitusjon, hvitvaskinga, overgrep av andre. Slike kriminelle handlinger utføres
også av andre, og bør sees på helt likt uansett hvem som utfører dem. Det er
ingen direkte bevist sammenheng mellom tigging og kriminalitet, og det er heller
ingen grunn til å tro at det finnes en slik generell sammenheng.
…men
det betyr på den andre sida heller ikke at en derfor må gå inn for tigging, eller det som er en viktig stategi blant flere, nemlig bevisst unnlate å motarbeide tigging som en sosial løsning på et samfunnsproblem. Som de som hevder at «Fattigdom ikke kan forbys» og at vi ikke
«Kan forby noen å be om hjelp». Dette er jo en dramatisk politisk endring. På Facebook la
jeg i går ut denne kommentaren på en tråd: «Mange som kaller seg
venstreorienterte kjemper nå ivrig for retten til tigging som eneste måte å overleve
på. Det er jo en dramatisk politisk endring av dem som skulle endre
samfunnsforholdene framfor å være besjelet av den umiddelbare gode tanke om at
det er enhvers plikt å redde den som en med egne øyne ser foran seg har det
leit. Og at det å komme fra Romania til Norge for å tigge, år etter år, er den
eneste måten å komme ut av fattigdom på (ja, sånn argumenteres det!). Det er jo
bare noen få av rumenerne som gjør det, og det finnes ingen dokumentasjon på at
det er alle de fattigste som må forlate barn for å komme til Norge og tigge.
Dette minner litt om den avhengighetsskapende utviklingshjelpen til Afrika. Det
er kanskje heller sånn at det er noen i Norge som trenger tiggerne for å bruke
dem som eksempel på hvor «gode» de er?»
Arne Kommisrud la ut denne kommentaren:
Individuell veldedighet og almisser har vært borgerskapets
løsning på fattigdommen, ikke arbeiderbevegelsens, som har vært å gripe fatt i
de underliggende strukturelle problemene. I er historisk perspektiv, er det
derfor merkelig at mange på venstresida har tatt over dette kristne
overklasseforsvaret for tiggervirksomheten. En løsning mer i samsvar med
arbeiderbevegelsens historiske holdning, vil være å sørge for å følge opp
bruken av de store EU-midlene Romania får fra Norge, helt ned til landsby- og
lokalnivå, slik at de ikke forsvinner inn i et korrupt politisk system.
Hans-Jørgen Hedels kommenterte også:
Jeg
synes tiltak mot tigging (f. eks forbud) blir møtt på en underlig måte: Venstre
har parolen "Vi kan ikke forby fattigdom". AP i Oslo sier en ikke kan
"forby folk å be om hjelp". Nei vel - har tigging vist seg som veien
ut av fattigdommen? Er tigging hjelp? Hvis en vil ha folk ut av fattigdommen så
vil de fleste mene at det er ganske andre midler og tiltak som skal til. Folk
som trenger hjelp - er en krone eller to i et pappbeger som er løsningen?
Tigging er/kan derimot være porten og fasaden til organisert kriminalitet.
Forbud mot tigging - tilbud om hjelp kan være veien å gå. Vi kan trekke
paralleller til tider før offentlig omsorg ble organisert i Europeiske land. Da
var regelen at fattigfolk måtte stå utenfor kirka og tigge om almisser for sitt
livsopphold. Opplysningstidens idealer fant ut at dette var en nedverdigende
måte å organisere samfunnet på, og hjelp/omsorg ble organisert. På tide å ta
fram opplysningstidens idealer igjen?
SV om tigging
SVs bystyrerepresentant i Oslo, Ivar Johansen, skriver på den
samme tråden at «Tja, jeg kjemper i alle
fall først og fremst for at de skal ha mulighet til å skaffe seg jobb. De
fleste av dem ønsker seg først og fremst det». Vist ved tre eksempler.
Hvordan det norske høyteknologiske samfunnet knapt uten ufaglærte jobber skal
løse de sosiale problemene for Romanias og Bulgarias fattigste, og hvorfor,
sier selvfølgelig ikke SVs bystyrerepresentant noe om. Fornuftig nok. For
mennesker som verken har noen som helst utdanning eller norske språkkunnskaper.
Når det gjelder romfolk, er det dessuten en dristig påstand fra
Johansen at de «først og fremst» ønsker seg jobb. Det er ikke i samsvar med
deres tradisjoner i møte med et industrisamfunn, og ved at storsamfunnet sier
ja til et slikt ønske utsetter det seg jo for diskriminering ved å ikke godta
deres kultur. SVs stortingsrepresentant, leder av Stortingets arbeids- og
sosialkomite, Karin Andersen, sa i 2012 til Aftenposten: «De kan ikke forby sosial nød. De kan ikke
forby folk». Alternativet til å tillate tigging, er altså å forby
folk, mener en av sosialismens fremste talspersoner i Norge!
Rødt kjemper for tigging
Guro
Fiola Andreassen er aktivist og nestleder i Rødt Arendal og Grimstad, og
skriver på Radikal Portal 20.02.15 om forbudet mot tigging:
Rødt Arendal og
Grimstad, er selvsagt imot slik uverdig behandling av mennesker i samfunnet. Vi
vil også være et av de partiene som kommer til å programfeste fjerning av
tiggeforbudet i Arendal i kommunevalget. Det vil nok flere av de andre lokale
motstandspartiene gjøre også.
I alle kommuner bør
motstandere og motstandspartier ruste seg til kamp, for denne står fortsatt i
flere kommuner med brune bystyrer. Argumentene mot tiggeforbudet er mange: Det
er diskriminerende, det bryter menneskerettighetene, ytringsfriheten, den er
drepende mot nestekjærligheten, den er en trussel mot fellesskapet og mot våre
grunnleggende samfunnsverdier. Vi har alle et felles ansvar for å ta vare på de
mest sårbare i samfunnet vårt og ved å kriminalisere det som for flere tiggere
er et alternativ til kriminalitet, vil det få alvorlige konsekvenser. Vi kan ikke kriminalisere fattigdom. Vi kan
ikke bryte menneskerettighetene fordi forbuds-forkjemperne ønsker å vise at byen
din er fri for fattigdom og elendighet. [utheva av OBB]
Torstein Dahle, Rødt i Bergen,
reagerer heller ikke på tigginga, men på at tiggende romfolk blir sjikanert og
spytta på i Bergen etter Brennpunkt-reportasjen. Det er det all grunn til å reagere mot. Men
ikke ett ord om tigging som veg til overlevelse fra et parti som vil ha et helt
annet samfunn. Det er typisk. Andreassen fra Rødt Arendal gir det samme svaret
som har vært kapitalisttilhengernes historiske svar på fattigdom.
Det kommunistiske manifest om tigging
Tigging fra ikke-arbeidende har
vært et velkjent historisk fenomen. I det kommuniske manifestet skriver Karl
Marx og Friedrich Engels om ikke-arbeidende tiggere: «Filleproletariatet,
denne passive forråtnelse av det gamle samfunns underste lag, blir under en
proletarisk revolusjon på enkelte steder slynget inn i bevegelsen; men i følge
hele sin livsstilling vil det være mer tilbøyelig til å la seg kjøpe til
reaksjonære intriger.»
Arne Kommisrud hevder at
«I dette spørsmålet har arbeiderbevegelsens
standpunkt vært i samsvar med Hegels i hans syn på «pøbelen»: Hegel påpeker at
«Fattigdom i seg selv gjør ingen til pøbel. Den blir først til i et sinnelag
som knyttes sammen med fattigdommen». Denne underklassen, «pøbelen», lider ikke
bare fysisk, men moralsk, er i en tilstand av «indre opprør mot de rike, mot
samfunnet, som mangler den «skam- og æresfølelse, som er samfunnets subjektive
basis». Selv om dens medlemmer understøttes av veldedighet, mangler de den
heder og selvrespekt som kjennetegner medlemmene av arbeiderklassen, og som
også følger av å forsørge seg selv.
Venstresidas holdning til tiggeriet foreviger
denne pøbelmentaliteten. Ens yrkesidentitet er nært knyttet til hvem man føler
man er. Individene selger ikke bare arbeidskraft, men er koblet inn i sosiale
strukturer knyttet til sosial stand og yrkessammenslutninger. Romfolket vil for
alltid stå utenfor med sinne og aggresjon hvis denne politikken vinner fram.
Brecht dikter ikke for veldedighet
Mange vil nok også trekke fram Bertolt Brechts dikt Herberget til forsvar
for sin humanitære veldedighet. Det kan ikke tolkes som
forsvar for veldedighet. Brecht gjentar to ganger i et lite dikt på tre vers:
Men dette forandrer ikke verden.
Dette forbedrer ikke forholdene mellom menneskene.
Dette forkorter ikke utbyttingens tidsalder.
Dette forkorter ikke utbyttingens tidsalder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.