Fra nettsida siste.no |
Vi har hørt lite til hva Jagland har
uttalt seg om europeiske staters handlinger i det siste. Men hjemkommen til
Norge blir guruen en viktig politiker. Han sier at «Norge er på ville veier»,
om det siste stortingsvedtaket om å innstramningene i asylavtalen. Han trengs nå av innvandringsentusiastene. For å forsvare alle som vil til
Norge blant masseinnvandringa fra Midt-Østen, uttaler han at folkeretten og
våre humanitære verdier bygget opp etter siste verdenskrig, står i fare for å
bli brutt nå når vi trenger dem som mest.
For det første: Folkeretten er en avtale
mellom stater. Den gjelder ikke for enkeltpersoner. Og dessuten er den i
realiteten en uforpliktende avtale som alle stater kan bryte uten at det finnes
noen som helst straffereaksjoner for det. For folkeretten er ikke å betrakte
som en lov, og det finnes derfor heller ikke noen som kan straffe det som blir
hevda som å være et brudd på folkeretten. Stormaktene bryter folkeretten som
det passer dem, helt straffritt. Som å gå til krig mot andre stater og blande
seg inn i borgerkriger for å kaste et styre, sjøl om det er folkevalgt. Slik Norge
også gjør, jf angrepet på Libya og innblandinga i borgerkrigen i Syria. Vår
utenriksminister Børge Brende, sløvt stirrende inn kamera, gjentar så ofte han
kan:«Assad må bort, Assad må bort». Det er åpenbart i strid med folkeretten å
arbeide for å fjerne andre lands statsledere slik Norge gjør med økonomiske
midler, og alle andre stater — når det passer dem. Innblanding i andre stater har økt kraftig etter Sovjetunionens fall.
Hva har Jagland sagt om disse åpenbare
brudda på folkerettens ånd? Ikke noe som jeg har hørt, men det kan jo også
skyldes at mediene i Norge ikke vil referere noe som kan ramme deres egen
politikk.
Jagland uttalte på NRK at han var bekymra
for at de humanitære reglene som var bygget opp etter andre verdenskrigen, nå
er i fare. Men reglene etter andre verdenskrigen var bygget opp for at
flyktninger fra østblokken, bak Jernteppet, skulle få komme til Vest-Europa.
Etter krigen i Europa hadde ingen behov for å flykte til andre krigsherja land,
og ingen andre land hadde ressurser til å ta imot millioner av flyktninger.
Folk trengtes for å bygge opp landa sine. Denne faktiske situasjonen som lå
til grunn for dagens bestemmelser, må ligge i bånn for vurderinga av flyktningers
rettigheter i dag. Også omfanget.
Folkeretten
og menneskerettighetene er i praksis heller ikke mer enn ønsker. For «Folkeretten og det internasjonale samfunn
mangler både en obligatorisk lovgivningsmyndighet, obligatoriske domstoler og
tvangsmyndighet.» skriver advokat Vegard Bø Bahus på snl.no. Statene, særlig stormaktene, følger i praksis «folkeretten» etter i
hvilken grad det passer dem i hvert enkelt tilfelle. Menneskerettigheter er
heller ingen forpliktelse ut over det vi har i Grunnloven, for som det står på
FN-sambandets hjemmeside: «FN er bygget på prinsippet om statssuverenitet; at stater har suveren autoritet innenfor sine grenser. Det betyr at ingen andre har lov til å blande seg inn i hvordan staten styres.»
Ingen
har krav på å få asyl i noe land. Heller ikke dem som blir akseptert å være
flyktning.
Når det gjelder asyl
skriver advokat Vegard Bø Bahus på nettsida til Store norske leksikon at «Etter folkeretten har statene rett til å gi asyl, men ingen plikt». Dette blir understreket av det
wikipedia.no skriver om
flyktningkonvensjonens bestemmelser om å gi «beskyttelse (politisk asyl) til de som faller inn under flyktningdefinisjonen. Det folkerettslige asyl er ikke noe enkeltpersoner eller grupper har krav på. Tvertimot er asylretten en stats rett til å gi asyl uten derved å krenke eller foreta en uvennlig handling overfor den stat vedkommende har flyktet fra. Den enkelte flyktnings rett til asyl er derfor overlatt til hver stats interne lovgivning». Den nye Grunnlovens avsnitt om
menneskerettigheter har ingen ordlyd om rett til asyl, tvert imot falt et
forslag om å grunnlovsfeste retten til asyl.
Det
er derfor opp til norske myndigheter å avgjøre om vi skal akseptere å godta asylsøknader
og masseinnvandring. Med
samme rett som vi har avslått å gi asyl til Edgar Snowden, Julian Assange og
Mordechai Vanunu, kan vi avslå å gi asyl til andre.
Norge har undertegnet flyktningkonvensjonen. Men vi trenger ikke
gi flyktninger asyl, men derimot i følge sln.no opphold «mot forfølgelse inntil de kan vende hjem eller få permanent oppholdstillatelse i et annet land. Med dette er det bestemt at tilfluktstaten skal
respektere og garantere at flyktninger nyter godt av visse sivile, økonomiske
og sosiale rettigheter under oppholdet…» Flyktningene som kommer til Norge har
ikke bare flyktet fra Midt-Østen og Sentral-Afrika, men også fra stater som Hellas, Slovenia, Østerrike,
Tyskland, Danmark, Sverige og Russland. Er de flyktninger hele tida, og er
Norge en tilfluktstat? Er de nevnte landene utrygge for disse menneskene, eller
har disse landa bare for dårlige sosiale ytelser? I
realiteten dreier det seg nå om en masseinnvandring av ikke inviterte mennesker. Da
blir det ikke flyktningkonvensjonen som skal styre hvor mange vi skal gi
opphold.
Den
masseinnvandringa vi opplever til Europa og Norge i disse dager er ikke en slik
situasjon som lå til grunn for
flyktningkonvensjonen. Den er høyst sannsynligvis også initiert og oppmuntra av
Tyrkia ved sin leder Erdogan både for å skape kaos i Europa og for å få
anerkjennelse og betaling fra EU og andre land. I så fall har Erdogan lyktes over
all forventning. Nå blir han både betalt for igjen å stenge grensene mot
Europa, og blir også lokka med at alle tyrkere snart kan få reise fritt til
hvilket som helst EU-land de vil til. Og dermed motta det EU-landets ytelser.
Men det
står helt fast: Norske innbyggere kan på fritt grunnlag sjøl avgjøre hvor mange
og på hvilke vilkår vi skal gi innvandrere et kort eller langvarig opphold. I
dette spørsmålet, som i andre spørsmål om krig og fred, finnes det ingen grunn
til å feste lit til Jagland.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.