Fredag 26. april svarte stortings-repre-sentant og leder av Oslo Høyre, Nikolai Astrup, meg i DN. Han hevdet at jeg tok feil, og at ny E-18 bare skal få seks felt inn til Oslo vestfra, hvorav to til kollektivfelt. Se bilde av Astrups artikkel nederst. Men dette er jo feil, for den gamle E-18 skal beholdes slik at den nye E-18-vestkorridoren fra Asker til Oslo skal få i alt ti felt, til en pris til minst 30 milliarder. Derfor måtte jeg korrigere ham med dagens innlegg:
Leder av Oslo Høyre, Nikolai Astrup, unnlater i sin replikk
26. april å si at gammel E-18 skal beholdes i tillegg til den nye. Til sammen
skal derfor den nye E-18-vestkorridoren få ti felt. Busser skal bare få to av
disse feltene. Flere med personbil skal få komme fortere fram til Oslo. Statens
vegvesen skriver om E-18: «På lengre sikt vil imidlertid økt kapasitet legge
til rette for mer biltrafikk, som kan gi samme eller dårligere fremkommelighet
enn i dag, dersom veksten ikke bremses». Politikere med makt som tør bremse økt
biltrafikk finnes ikke.
Prosjektet er sløsing: Vi trenger ikke bruke minst 30
milliarder kr for å gi bedre tilrettelegging for næringstransport, busstrafikk
og sykling.
Utvidet E-18-vestkorridor er et gigantisk lokalt
bilprosjekt, framstilt som et nasjonalt miljøprosjekt. Utvidelsen er i strid
med både klimaforliket og interessene til innbyggerne i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.