Dette innlegget står på trykk i dagens utgave av Dagens Næringsliv. Bortsett fra det som står med kursiv skrift:
Oslo Høyres toppolitikere Nikoali Astrup og Eirik Lae
skriver sammen med sin byrådsleder Stian Berger Røsland i DN 22. april at
regjeringen svikter Oslo. Det er særlig for liten bevilgning til Oslo
kollektivutbygging med t-banenettet som de kritiserer regjeringa for.
Regjeringa vil nok svare for seg. Men når både Oslos Høyre-byråd og regjeringa
sier de er så for kollektivtrafikk og miljøvennlig transport som sykling og
gåing, vil jeg spørre både regjeringa og Oslo byråd: Hvorfor satser dere på ny
E-18 vestfra? Den vil bare føre til at flere vil bruke bil til jobben i Oslo;
velstående menn vestfra.
Hvor i Oslos gater er det plass til alle de nye
privatbilene som den økte kapasiteten på E-18 vil gi? Hvem skal vike av bilene,
bussene, trikkene, de gående og syklistene? Syklistene taper allerede for
parkerte biler.
Også den utvidete E-18 vil raskt bli fylt opp med ny kø, for
det står alltid en bil i garasjen som noen gjerne vil bruke. Derfor er ny E-18
en kortsiktig løsning. Og er sløsing med milliarder, det er miljøskadelig og
det er sosialt urettferdig. En skulle trodd at partier som hevder å være
næringsvennlige, heller ville prioritert næringstransport framfor
matpakkekjøring for Bærums og Askers mest velstående menn. Og skattelette
framfor vegsløsing. Men nei.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.