Noen har bedt meg søke på den nye stillingen som Oslos
sykkeldirektør. Det har jeg bevisst ikke gjort. Ikke fordi det ikke er en
viktig og interessant stilling, og ikke fordi jeg er helt fremmed for
problemstillingene i samferdselssektoren og politiske prosesser. Men for det første ville samferdselsbyråden neppe jubla over en søknad fra meg. Viktigst er likevel at jeg ikke på noen måte tror at den nye sykkeldirektøren kan få til en
avgjørende forbedring for syklistene i Oslo.
Jeg må innrømme at jeg tror at byrådet, samferdselsbyråden
og hele bystyret gjerne kan tenke seg best mulig forhold for syklistene i Oslo.
Men det er på ett vilkår: Sykkeltiltakene må ikke hindre eller utfordre en
eneste annen interesse. For det er det ikke politisk stemning for. Det er
sykkelinteressenes konkurrenter som kan mobilisere støtte for sine interesser —
mot syklistene. Det vet politikerne. Disse interessene kan ikke utfordres og
overkjøres, det er ikke politisk mulig. Derfor har det ikke blitt noen
gjennomgående sykkelvegnett eller andre gode løsninger i Oslo siden 1970, tross
alle planer og løfter. Situasjonen er ikke på noen måte politisk endret. Dette blir forutsetningene for den nye sykkeldirektøren.
Oppgaven til den nye sykkeldirektøren i Oslo blir å begrunne
og forsvare hvorfor det ikke kan bli noen bedring eller maksimalt tredje
klasses løsninger. På sånne vilkår kan ikke sykkeldirektøren bli noen pådriver
for sykkeltilrettelegging i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.