På mandag kommer 22.
juli-kommisjonen med sin rapport. Den tar konkret for seg hvordan politiet
løste utfordringene før og under terroraksjonen i fjor. Jeg vil imidlertid peke
på noe generelt som ligger i bånn og som jeg mener kan forklare noen av de manglene ved
politiarbeidet som i mange år har vært synlig. Helt uavhengig av de feil som
måtte være gjort i tilknytning til terroraksjonen.
Den store politiske
bakgrunnen er at Fremskrittspartiet har dominert og i praksis styrt den
offentlige debatten om politiet de siste 20-30 åra, som med svært mange andre
saksområder. Og der kravet har vært monomant: mer penger, mer penger og mer penger
til politiet. Dette har vært grunnlaget for ethvert politisk ordskifte om
politiet.
Jeg hører til dem som har
tillit til politiet, for deres samfunnsoppgave generelt og jeg møter enhver polititjenestemann
jeg forholder meg til med tillit. Tross den åpenbare amatørismen som kommer
fram om noe av politikulturen; overvåkingspolitiets hjelpesløse overvåking av
meg i tjue år. Jeg støtter fortsatt det kravet jeg slutta opp om i en ulovlig
demonstrasjon 1. mai 1968 for å «frigjøre» en fengsla Vietnam-demonstrant
utafor Botsfengslet i Åkebergveien. Da det ble håndgemeng mellom politifolk på hester
og på bakken og noen av oss demonstranter, starta en av oss et talekor (jeg mener å huske hvem det var): «Høyere lønn til purken». (En av demonstrantene ropte
også at sigarettene skulle stikkes inn i hestene).
Jeg hadde gjerne ønska at all
form for kriminalitet blei hindra, og at atskillig flere tjuverier og innbrudd
hos vanlige folk blei etterforska og straffa. Men det går
uansett ei grense for hva vi skal bruke på kriminalitetsbekjemping for et helt
«reint» samfunn, og den innsatsen vi bør sette inn på forebyggende arbeid. Om
vi har funnet den grensa, er jeg ikke sikker på.
Jeg husker jeg meldte
bilen min stjålet på Majorstua politistasjon i det nye bygget til
Politihøgskolen i nærheten av Volvat. Året var 1997, hvertfall
mellom 1996 og 1998. Da satt det en polititjenestemann og skreiv ned
anmeldelsen, med en og en finger, ikke på en datamaskin, men på en helt flunkers ny skrivemaskin av god
gammel sort! Det var i ei tid da alle andre offentlige institusjoner for lengst
hadde innført datamaskiner. Men altså ikke politiet. Jeg ser det som et
eksempel på at politiet lå etter i effektiv organisering i hele sin etat. I
tillegg var det innforstått at dette arbeidet bare var en formalitet. Dette ene
eksemplet ser jeg på som representativt. Riksrevisjonen la 31. januar i år fram en rapport der de viste til at oppklaringsprosenten
for vinningskriminalitet sank fra 2006 til 2010. Hele ni av ti boliginnbrudd
blir aldri oppklart. Vinningskriminalitet utgjør hele 60 % av all meldt
kriminalitet. Politiet prioriterer ikke dette arbeidet, påstod Riksrevisjonen. Nylig
ble også politiet kritisert for seindrektige prosedyrer i forbindelse med
utstedelse av pass.
Min kunnskap om politiets
organisering er ikke særlig inngående. Men det sier seg selv at den som bare krever og
faktisk får mesteparten av det en ber om, den blir ikke særlig effektiv. Så
hovedproblemet for politiet er ikke å løse alle dets organisatoriske problemer
med å pøse på med ytterligere milliarder, men faktisk å gjennomføre en etatsintern organisatorisk
kulturrevolusjon.
Det er allerede snakka om å
gjøre noen personlig ansvarlig for de feil som måtte ha blitt gjort 22. juli
2011. Det er selvfølgelig viktigere å snakke om systemfeil. De er, uansett
hvilke personlige feil og feilvurderinger polititjenestemenn måtte ha gjort 22. juli, mye
viktigere for framtida.
Det er ett parti og en person som peker
seg ut som spydspisser for at det ikke har blitt stilt samme krav
til politietaten som til andre offentlige instanser. Det ene er
Fremskrittspartiets ensidige gnål om mer penger uten krav. Med støtte av det øvrige
politiske sjiktet og deres assosierte journalister som ikke har turt å ta til
motmæle mot Fremskrittspartiets monomane pengekrav uten krav til gjenytelse. En
kan jo spørre Frp og de andre partiene, hvorfor er det for eksempel bare er lærere
og hjemmehjelpere det skal stilles krav til, og ikke politifolk? Den
enkeltpersonen som mest har bidratt til politiets manglende effektivitet og utvikling,
er uten tvil lederen av Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen.
Han skulle egentlig arbeide for bedre lønn til politiets ansatte, men har krevd
og fått en offentlig rolle som den reelle kombinerte rikspolitisjef og
riksadvokat. Siden han ble leder av Politiets Fellesforbund i 2000 har han hatt nesten daglige opptredener i
Dagsrevyen og andre medier for å si sin mening om straff og anklager, og å si
«stakkars politifolk». Jeg kan ikke forstå annet enn at Johannessens politiske
linje har demoralisert politietatens evne til å utvikle sin effektivitet.
Det er liten grunn til å tro
at politikere og medier vil gå særlig grundig til verks for å finne andre feil
og systemfeil enn de som passer inn i den oppfatninga de allerede har av politietatens
oppgaveløsning. At politiet kan ha blitt for lite effektive av aldri å bli
stilt de samme kravene til som andre offentlige etater, hører helt klart ikke
med i politikernes og medienes «verktøykasse». Det er ikke en dårligere
forklaring av den grunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.