Tidligere leder av justiskomiteen
på Stortinget, Lisbeth Holand, omtaler i Klassekampen 18. juli forarbeidene til
den nye formuleringa av straffelovens § 44 i 1996 som hun var med på å vedta.
Hun hevder at det aktoratet la til grunn i straffesaka mot Breivik, er feil.
Aktoratet la til grunn at dersom det er rimelig tvil om den tiltalte er
tilregnelig, så skal tvilen komme ham til gode slik at han kan vurderes
utilregnelig og straffefri. Den 7. august skriver også redaktør Braanen en
leder om bevisbyrden, der han med utgangspunkt i blant annet stortingsdebatten
i 1996 om lovbehandlinga slutter seg til Cato Schiøtz når denne hevder at
aktoratet har vist unnlatelsessynder når de ikke har belyst hva som kom fram i
stortingsdebatten.
Det er merkelig at denne kritikken
mot aktoratet kommer nå. Aktoratet ga lenge før rettssaken uttrykk for hva
tiltalen kunne bli. Merkelig er det også at tiltalen, sannsynligvis utarbeida i
samråd med riksadvokaten, skal være så dårlig som de nevnte nå gir inntrykk av.
Aktoratet baserte seg jo også på rettskilder. Ikke på stortingsrepresentanters
innlegg, men tidligere rettsavgjørelser.
Jeg vil trekke inn et
sentralt lovtolkingsmoment: Hvis dette var så klart og ønskelig for lovmakerne,
stortingsrepresentantene, som Lisbeth Holand nå hevder, hvorfor ville de ikke
sørge for at denne påståtte åpenbare mening og hensikt kom klart inn i
lovteksten? Hvorfor unnlate å avklare enhver tvil?
Et eksempel: I
folketrygdloven står det at de som har fått sin inntektsevne «varig nedsatt på
grunn av sykdom, skade eller lyte»,
kan få uførepensjon. Uten utdyping av hva som menes med disse vilkåra. I
forarbeidene fra departementets innstilling stod det klart at personer med
diagnoser som narkomani, alkoholisme m. m. ikke fylte vilkåret for
uførepensjon. Dette var stortingsrepresentantene enig i, og slik praktiserte
også Rikstrygdeverket loven. Men etter noen år tok Trygderetten denne praksisen
opp til brei juridisk vurdering. Trygderetten mente at forarbeidene var uklare.
For Trygderetten var likevel det avgjørende at lovgiverne valgte bare å skrive
«sykdom, skade eller lyte» i lovteksten, uten forbehold: «Retten skal først bemerke at utgangspunktet for all lovtolkning er
lovens egen ordlyd…».
Rettspraksis er nå endret,
med samme lovtekst. Alkoholikere kan nå få uførepensjon. Og nylig avsa
Høyesteretts ankeutvalg dom i en annen sak at lovtekstens oppramsing om
hva som i 1902 mentes med offentlige utsagn, da internett ikke fantes, ikke
kunne brukes utvidende til å straffe noen for blogging i dag. For internett er
ikke nevnt i lovteksten.
Det er faktisk tvilsom jus å
sette til side lovtekster for å gi forrang til tolking av forarbeider og innlegg
fra stortingsrepresentanter under lovbehandlinga. Heldigvis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.