En av de mest kritiske samfunns-observatørene i Norge er
Kaj Skagen, fast kommentator i Dag og Tid. I gårsdagens nummer skriver Skagen om kongens tale. Han trekker fram både feil og logiske brister i den talen.
Redaksjonen i Dag og Tid framhever dette fra artikkelen
hans: «Kongen la i hagefesttalen sin så
sterk vekt på dei individuelle skilnadene at det vert eit stort behov for å
høyra kva som bind saman.» «Ein
større fellesskap treng eit minimum av konkret, sams grunnideologi som kan
motivera oss til respekt og toleranse for det og dei som er annleis enn oss
sjølve».
Skagen er opptatt av hva kongens tekst sier og ikke sier: «Eg trur at talen i praksis opnar for en
radikal fleirkultur utan sameinande element.» Når kongen sier at dette
landet består av «fremfor alt mennesker», innvender Skagen: «men det universelt menneskelege er jo noko
alle menneske i heile verda har, og er ikkje noko særkjenne for norske
statsborgarar eller noko typisk for Noreg som skulle knyte oss meir saman med
kvarandre enn til dømes med folk frå Kina eller Moldova». «Samlande kulturell identitet, …, finst ikkje
i talen til kongen». «Alt kulturelt
vert såleis framstilt som noko som individualiserer oss og skil oss frå
kvarandre.» Og da tenker Skagen på uttalelsen til Margareth Thatcher: «Det finst ikkje noko slikt som eit samfunn.»
Fundamentet, tråden i kongens tale, hevder Skagen er: «Vi er i grunnen berre kundar på ein marknad for livssyn og fritid,
arbeid og varer. Vi er alle like for kapitalen.»
Når kongen sier: «At
vi skal kjenne at vi — på tross av all vår ulikhet — er ett folk.», kommenterer Skagen: «Her har alle dei ulike einskildindivida på gåtefullt vis skaffe seg
«tillit, fellesskap og raushet», fått kjærleik til kvarandre og gått opp i ein
høgare folkeeinskap av mystisk karakter.»
Skagen mener at det fellesskapet kongen snakker om ved å
vise til Bjørnsons grunnlag for å skrive om nasjonen gjennom nasjonalsangen
«Ja, vi elsker», mangler fundament. Nasjonalsangen uttrykker noe helt annet enn
det kong Harald opp til. «Nesten alle
versa i «Ja, vi elsker» handlar om korleis slektene attende til gamal tid levde
og døydde for Noregs fridom og sjølvstende». Mens kongen sa: «Det er ikke alltid så lett å se hvor vi er
fra, hvilken nasjonalitet vi tilhører. Det vi kaller hjem, er der hjertet vårt
er — og det kan ikke alltid plasseres innenfor landegrenser.» Mot kongen
innvender Skagen: «Såleis har nordmennene
ikkje ein gong heimane sine i det same landet, hjarta deira er spreidd for alle
vindar. Og likevel skal vi vera «eitt». Dermed
privatiserer kongen heimkjensla og nasjonalidentiteten, som vert spreidd over
heile jorda på tvers av alle grenser.» Med denne uttalelsen mener jeg
Harald enten gjør seg til konge over hele verden, eller så oppløser han staten
Norge og reelt abdiserer.
Skagen mener at det som har knyttet nordmennene sammen til
en nasjon på Bjørnsons tid og hundreåret etter, «er no borte eller så sterkt svekt at det vanskeleg kan nemnast i nokon
tale». Der håper jeg og tror jeg at Skagen tar feil. Skagen fortsetter: «Men då må noko setjast i staden om Noreg på
sikt skal overleva som sosial og kulturell fellesskap og dermed som sjølvstendig
nasjon. Ein kan ikkje rekna med at «tillit, fellesskap og raushet» er noko som
boblar fram av menneskenaturen av seg sjølv. Tvert om kan den
individualiseringa kongen talar om, like mykje vera ei kjelde til strid som
einskap.» «Sjumilsspranget frå
skildringa av samfunnet som berre ulike einskildindivid og til eit mystisk
«Noreg» der vi alle er «eitt», underslår at ein større fellesskap treng eit
minimum av konkret, sams grunnideologi
som kan motivera oss til respekt og toleranse for det og dei som er
annleis enn oss sjølve, og sosiale institusjonar som dyrkar fram denne
ideologien…»
Det er neppe overraskende hvor samstemt ukritiske den
bransjen som markedsfører seg som «kritisk», mediene, har vært i analysen av
kongens tale. For Skagen har helt rett at i kongen med talen skjerper de reelt
eksisterende politiske motsetningene han underslår i talen sin. Når kongen
nevner nordmenn fra ulike deler av landet «i
same andedrag» som innvandrere fra Afghanistan, Somalia, Sverige og Syria,
«underslår han utfordringane med integrering
av menneske frå område med annleis moralsystem og nasjonalkjensle». Skagen
mener at kongens måte å oppfordre til toleranse på, er prisverdig, men «tryllar
bort» alle uenigheter ved å gjøre dem til friksjonslaust individuelt mangfald,
«så
er han inkluderande på overflata, men utgrensar under handa alle dei andre som
ikkje deler synspunkta hans på fleirkultur, innvandring, nasjonal identitet og
liknende spørsmål. Men dekkjer ein over desse motsetningane, vert dei berre
styrkte.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.