Terror virker vanligvis alltid imot det
terrorister ønsker å oppnå. Derfor er det ofte et politisk tiltak som skader
egen sak. En historisk kjent statsleder sa derfor at terrorisme er de utålmodige
intellektuelles tiltak, som et motargument mot dem som ville innføre
sosialismen i Russland med terror. Og da snakker vi ikke om en krigssituasjon ala den i
Norge under krigen da terrortiltak som tungtvannsaksjonen i Rjukan og utvalgte
henrettelser av sentrale okkupasjonsvennlige personer må regnes som en naturlig
del av krigshandlingene.
Gårsdagens terroraksjon vil samle flere
imot både muslimer og økt innvandring i Europa. Kampen for mer hensyntaken og økt
støtte til muslimske tradisjonelle skikker vil få seg en knekk, hvertfall på
kort sikt. Den ledende intellektuelle europeiske venstresida, som står arm i
arm med den europeiske økonomiske eliten om økt innvandring og at de europeiske
samfunna skal tilpasse seg Midt-Østens
sosiale og religiøse skikker, dvs muslimske, vil som en følge av terroren i går
også få store politiske utfordringer, både på kort og lang sikt.
Det som regnes som det tradisjonelle
«venstre» i Norge har reagert forutsigbart: Noen reagerer på at ytringsfriheten
skal brukes til å håne og latterliggjøre det noen mener er deres helligheter, slik
Støre og de venstreorienterte reagerte da Jyllandsposten i 2005 offentliggjorde
Muhammed-tegninger. Så kan en jo vurdere om reaksjonene på Jyllandspostens
offentliggjøring av tegningene var slik at den oppmuntret de ekstreme
islamistene eller ikke.
Venstresida kaster, fortsatt forutsigbart,
sitt ess på bordet: Terroren i går kan uansett ikke sammenliknes med USAs og
Vestens inkludert Norges mange militære angrep på islamske stater. Altså: Snakk
om noe annet, eller som det heter i folkeeventyret: ta ikke meg, men ta den
neste bukken bruse. Relativisering, heter det visst. Men Norges og Vestens angrep
på Afghanistan og Libya forsvarer ikke terrorhandlinga i Paris i går. Og jeg
tviler på om Vestens krig mot Midt-Østen er forklaringa, og ikke lokale
forhold i de forskjellige europeiske landa.
I lederen i Klassekampen i dag skriver
redaktøren Bjørgulv Braanen at «Den
politiske oppgaven er å isolere terroristene og den islamske ekstremismen, slik
at den ikke får ytterligere fotfeste, og bygge en breiest mulig front mot dem.
I dette arbeidet er flertallet av muslimer allierte, som konkret i sine miljøer
kan bidra til at voldelig, islamistisk terrorisme ikke får større oppslutning».
Dette høres riktig ut. Når det gjelder terrorisme kan det neppe være tvil om at
flertallet av de norske muslimer er imot terror, ja, nær nesten alle, vil jeg
legge til grunn.
Men i hverdagen er problemet at store
deler av den muslimsk inspirerte befolkninga ikke lærer barna sine norsk, for i
Oslo må 70 prosent av elevene med innvandrerbakgrunn få særskilt norskopplæring, hele 14 500 elever hvorav 10 800 av dem er født i Norge. Videre krever de Midt-Østens
skikker innført når de krever innført klær som symboliserer kvinnenes
underordning i samfunnet og av mannen. Og de isolerer seg, ved at de gifter seg
med hverandre, mer i andre generasjon innvandrere enn faktisk i første
generasjon. Venstresida i Norge, særlig ved Rødt og universitetseliten, står i
fronten for kampen til muslimer for at de skal kunne leve som om de levde i
Midt-Østen. Fordi det stemmer med det samfunnsidealet som nå har erstattet
sosialismen; det flerkulturelle statlige parallellsamfunnet,
multikulturalismen. Og enkelte kristne ser forhåpningsfullt på styrkinga av den
muslimske religionen og praktiseringa i Norge, i håp om at den tradisjonelle
kristne bibeltro idelogien skal få tilbake sin tidligere oppslutning og
samfunnsmakt.
Det finnes ikke dialog om dette. Dialogen
hindres av dem som hevder at kritikk mot og motstand mot å innføre muslimske tradisjoner er
«rasisme». Nordmenn, som har råd til det, svarer med å flytte fra områder med mange innvandrere.
Venstresida hevder at muslimene blir holdt
nede og undertrykkes, og at det er derfor de ikke lærer seg norsk og deltar i
vanlig norsk samfunnsliv. Slike påstander blir motbevist av personer som
stortingsrepresentantene Abid Raja og Hadia Tajik, de mange studentene fra innvandrerforeldre
og dem som jobber i NRK og TV2 som om de var tradisjonelle norske. Tajik snakker
og skriver til og med nynorsk, som mange norske innvandringsentusiaster mener
er svært vanskelig for innvandrerne å lære. Tilpasning til Norge er mulig, hvis
en vil. Den etablerte venstresida i Norge, sammen med universitets- og
medieeliten, stakkarsliggjør innvandrerne til mennesker uten egen kraft og egen
vilje. De gjøres til umælende objekter. Noe mer respektløst finnes vel neppe? Det
finnes kanskje et begrep for en slik holdning?
Det er nok riktig at det koster en del
penger å være med i en del tiltak for barn som vil fungere integrerende for dem, som
for eksempel idrettstiltak med høye treningsavgifter. Men idrettslige lavterskeltilbud
som andre fritidstilbud finnes også. Så hva hindrer den vanlige muslimske
innvandrer i Norge å lære barna sine norsk, å møte opp på foreldremøter, delta
i dugnader og finne seg nordmenn som ektefeller? Hege Storhaug? Nei, heller
Thomas Hylland Eriksen og hele hans norske elitesjikt.
Terrorhandlinga i går bør være en passende
anledning til å sette foten ned for en del muslimsk inspirerte offensive
innvandrerkrav, som krav om bruk av hijab, nikab og kjønnslemlesting. Symboler
som først og fremst har til hensikt å vise at de ikke hører med i og
respekterer det norske fellesskapet. Venstresidas og universitetselitens kamp
for retten til de muslimske særkrava tjener ingen andre enn deres egne vrangforestillinger:
ikke innvandrerne og ikke det norske samfunnet. Mange innvandrere har jo også
nettopp flykta fra islamske stater med slike politiske og kulturelle særkrav. Jeg
støtter de innvandrerne fra muslimske miljøer som gjør opprør mot de muslimske
skikkene. Venstresida har valgt
feil side å støtte. Støtten til de muslimske symbolkrava styrker bare de få
innen innvandrer- og muslimkretsene som styrer og leder sine menigheter, ikke
de vanlige innvandrerne og muslimer flest.
«Tro hva dere vil, be til hvem dere vil om
hva som helst», kan være et godt samfunnsprinsipp. Men samfunnshandlingene skal
være underlagt det norske samfunnets tradisjonelt utvikla samfunnsskikker. De
kulturelle skikkene fortsatt bevart på landsbygda i Afghanistan og i byer som i
Islamabad hører hjemme der, ikke i Norge i dag. Midt-Østens gamle tradisjoner
skal ikke inn i norsk samfunnsliv som en likeverdig kultur å bygge videre på,
men må tilpasses og vike for den norske. Dette i samsvar med prinsippet assimilering,
det vil si underordning av den norske kulturen, ikke sidestilles som likeverdig
den norske i Norge. Slik USA praktiserte sin innvandringspolitikk, og slik som Raja og
Tajik har tilpassa seg norske tradisjoner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.