I forbindelse med et norsk offentlig besøk i Iran, sa Aps
visepresident i Stortinget, Marit Nybakk, og Venstres leder, Trine Schei
Grande, nei til å være med. Vilkåret var nemlig at de måtte ikle seg hijab for
å få møte offentlige representanter under utenlandsbesøket. Og et slikt påbud
aksepterte de ikke. Aps Anniken Huitfeldt vil bruke hijab og skal derfor delta.
I den forbindelsen la jeg ut en litt ertende og litt
alvorlig ment provoserende tekst på Facebook, i gruppa «Vi som bryr oss om
Klassekampen». Jeg skreiv at det helt sikkert var ledende damer i SV og Rødt
som etter en tilsvarende invitasjon nærmest i ekstase ville ha ikledd seg nikab.
Lederne i disse partiene brøy seg ikke, men
deres underskog av innvandrings- og muslim- og religions-entusiaster lot
selvfølgelig ikke sjansen til å gå fra seg til opphisset å engasjere seg for
sine synspunkter.
Jeg kan ikke si at jeg ble så veldig imponert over
innvendingene. Det ble påstått at jeg ikke visste forskjell på hijab og nikab, for
eksempel.
Av alt det som kom fram på tråden, vil jeg trekke fram én
gjennomgående påstand i trådens debatt: Nemlig at å ikle seg hijab og nikab
dreier seg om det samme som om noen vil gå med slips, noen med langt eller kort
hår, andre med indianerringer i nese og munn og alle de ulike og like utseender
og klær hver enkelt av oss velger. Men det er en grunn og overflatisk
betraktning. De tilsynelatende like symbolene har en helt fullstendig ulik
funksjon, der hijab/nikab skiller seg kvalitativt ut fra de andre symbolene.
Hijab og nikab representerer et religiøst påbud som skal
symbolisere at kvinnen ikke er likestilt, men atskilt og underordnet
mannen, se også Store norske leksikon, SNL. Og at det skal hindre at de tydeligvis underforstått overkåte mennene fra
Midt-Østens kulturer, som alle må være nær seksualforbrytere, står klar til straks å
voldta kvinner som viser håret sitt eller ikke går helt tildekka i telt (nikab).
Denne påstanden om hvordan menn (hverdagsmuslimen) reagerer på å se kvinnehår og en ikke skjult kvinnekropp, kan
jeg ikke forstå på annen måte enn at dette oppfordrer til både et nedsettende
kvinnesyn og til voldelig praksis overfor «ulydige» kvinner. Å si ja eller nei til
hijab/nikab innebærer derfor et klart politisk ja til et reaksjonært
kvinnefiendtlig politisk/religiøst påbud. Der slips, indianerringer, kort og
langt hår, utringinger eller ikke, korte eller lange skjørter, bukse eller
skjørt representerer et mer eller mindre fritt personlig valg, er ikke hijab/nikab
et personlig valg. Hijab/nikab er gamle, og unge, mektige autoritære menns
påbud for deres kontroll av kvinner, deres selvstendighet som enkeltindivider
og særlig deres seksualliv.
Disse gamle patriarkene kan ikke kontrollere hver eneste av
den rundt milliarden av mer eller muslimsk troende kvinner. Men de har klart å
skape en politisk ideologi (religion) som sørger for at menn og kvinner ned til
alle enkeltpersoner følger påbudet. Ideologien omsettes til
praksis slik sosiologene kaller «internalisering», at et påbud/regel automatisk og
uten egen vurdering blir en del av ens egne tanker og praksis. Denne ideologien har de
klart å holde stort sett uberørt av påvirkning fra opplysningstidas ideer i mange
hundre år (kravet om hijab er imidlertid svært nytt, fra tidlig 1970-tall).
Det finnes i Norge kvinner fra den muslimske
kulturen som bryter ut av deler av innvandrerkulturen og tilegner seg
selvstendighet både i form av å ta seg utdanning, jobb og sjøl velge sin
ektefelle, men som likevel vil bruke hijab. Det kan ha noe med å opprettholde
kontakten med sin muslimske bakgrunn å gjøre. Men viktigere tror jeg det er at hijaben
brukes for å si fra om «at jeg er ikke som deg, jeg er ikke en vanlig norsk
innbygger». Det vil forbause meg om mange av dem ikke også vil si «jeg er egentlig
ikke norsk, jeg er ikke så skamløs som dere og derfor er jeg bedre enn dere».
Heldigvis er det stort sett bare gamle ml-damer og andre desperate søkende etter
holdepunkter i livet som i Norge i dag vil ikle seg nikab — foreløpig.
Hijab/nikab/burka representerer et reaksjonært kvinneundertrykkende
syn, og det er helt utrolig at de nordmenn som er de ivrigste tilhengerne av
alt det de ulike innvandrerkulturene forakter og er mest ivrig på å bekjempe,
som homofili, «fri sex», avansert og provoserende kunst inkludert nonfigurativ —
og sikkert med ønske om en gang i framtida å forby og straffe det — er denne
kvinneundertrykkende klesstilens varmeste forsvarere, der hovedargumentet er at «dette er ikke noe problem i Norge». Heldigvis er det innvandrerkvinner
sjøl som tar opp denne kampen, mot den etnisk norske universitetseliten og
deres støttespillere i de to de to klareste støttepartiene for muslimske interesser i Norge, SV og Rødt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.