La meg aller først gjøre det klart at jeg, i motsetning til
de fleste som uttaler seg, ikke har en fast overbevisning om Breiviks
tilregnelighet. Jeg ser mange gode argumenter for at han må ansees som
tilregnelig, særlig etter alminnelig «folkelig» oppfatning, og det som jeg
synes virker umiddelbart sannsynlig. Men jeg reagerer på de mange oppfatningene
som baserer seg på at dette synet må også retten legge til grunn. Nærmest som
en selvfølge, og av politiske grunner.
Jeg ser også Breiviks klare fascistiske syn, men ikke bare.
Han uttrykker et hat mot Arbeiderpartiet som ikke er forståelig sett fra andre
steder enn i sære rikmannsmiljøer og som om DnA fortsatt er medlem i Komintern.
Å angripe Ap i dag for venstreekstremisme er litt merkelig. Slik skipsreder Dan
Odfjell nylig gjorde. Merkelig er det også av Breivik å angripe ungdommene til
et parti som fører en streng innvandringspolitikk, og som skolerer ungdommene
sine til å bli lojale støttespillere for en aggressiv markedsøkonomisk og
imperialistisk politikk (EU og Nato). Men AUF skal ha ros for å rekruttere
mange innvandrere — dessverre når en tenker på hvilken politikk Arbeiderpartiet
fører.
Også når det gjelder Politiets sikkerhetstjeneste bekrefter tilfellet
Breivik at høyreekstremisme, nok en gang, ikke har vært av deres interesse. Men
til forsvar for PSTs høyrevridde verdensbilde skal også sies at enslige
uorganiserte terrorister som Breivik er et nytt fenomen.
«Sannhet og metode» som overskrift for argumentasjon for
eget standpunkt er pretensiøst. Litt spesielt synes jeg det er når den som
klistrer en slik merkelapp til sitt syn har som fundament for sin livssyn at
sannhet og metode er hevet over rasjonell argumentasjon, og er basert på kristne dogmer som er i strid med all naturvitenskapelig kunnskap. Men jeg
skal se bort fra dette hans utgangspunkt, og prøve å ta Hvervens argumenter på
alvor.
Hverven begrunner sin metodekritikk av psykiaterne Husby og
Sørheim med «at de i motsetning til Agnar Aspaas og Steinar Tørrisen har vært
samkjørte fra første stund». Det er vel å dra Husby og Sørheim sin enighet litt
langt, og en påstand Hverven heller ikke fører tilstrekkelig bevis for? Aspaas
og Tørrisen har jo forstått hvorfor de ble oppnevnt og hva som krevdes av dem.
Og hvilken metode har de brukt for å
veie opp det faktum at Breivik hadde lest den første rapporten, ikke likte den
og ville stå fram som tilregnelig? Jeg fulgte utspørringa av dem på tv, og jeg
syntes ikke deres svar på dette var overbevisende. Om alle psykiaternes metode
kan kritiseres, både fra et psykiatrisk faglig ståsted, eller fra et politisk ståsted
som Hvervens, må metodekritikken Hverven presterer sies å være svært tynn
metodefaglig. Nærmest overflatisk. Ikke egnet til å overbevise andre enn dem
med samme syn. Og Hverven glemmer at den rettsmedisinske kommisjonen har godkjent
den første erklæringa, men ikke den andre — av metodiske grunner!
Hverven kritiserer videre Husby og Sørheim for at «det
virker som om de har lagt til grunn en naiv, naturvitenskapelig oppfatning av
hvordan mennesker gjør erfaringer i verden.» Bortsett fra at denne kritikken er
lite forståelig: Når kristne kommer med sitt mantra «naiv, naturvitenskapelig
oppfatning», veit vi at da er det kun udiskutabel overtro som gjelder. Da blir
verken logikk eller fornuft relevante begrep lenger.
Hverven knytter seg videre til argumentene i forsvarer
Lippestads prosedyre. Husby/Sørheim skal ikke ha tolket eventuell psykose i lys
av hva som er «kulturelt upassende», ved at Breiviks politiske uttalelser, «fakta»,
ikke «er tolket i en kulturell kontekst». Hverven forsterker med at «de valgte
ikke å se terrorhandlingene i den politiske konteksten terroristen selv
plasserer handlingene i.». Men det gjorde da vitterlig Husby og Sørheim? Skal
en psykiater la seg styre av det pasienten selv sier, uten å vurdere pasientens
konkrete påstander, faktisk satt inn i sin kontekst? Tenk på hva alt Breivik
kom med om sin rolle som kommandør ditt og datt, om alle de organisasjonene som
stod klare til å følge opp hans aksjoner og hans uttalelser om hans rett til å
drepe. Disse påstandene har da Husby og Sørheim på alle måter satt inn i en
kulturell kontekst? For dette er da hinsides enhver fornuft? Langt fra
samfunnets «felles logikk og fornuft»?
Husby og Sørheim bygde sin analyse på sin generelle erfaring
om at når de som eksempel får inn pasienter som hevder de er Jesus eller
Napoleon (til og med i uniform), så innkaller de verken eksperter på Jesu
gjenoppståen eller historikere. Min livserfaring gjør at jeg kan slutte meg til
en generell påstand om at det er mulig å fastslå at argumenter og påståtte
forklaringer om egen situasjon mer er uttrykk for sjukdom enn politikk — også
om vedkommende plasserer seg politisk og religionskritisk inn i et verdensbilde som for meg virker
svært fornuftig og riktig. Det er ikke bare politiske argumenter som betyr noe. Dessuten viste Husby og Sørheim til at undersøkelser hadde vist at
rundt hver tredje med diagnosen paranoid schizofreni hadde handlingsevne i
behold.
Dette gjør etter min mening påstanden om at Breivik er en
tilregnelig bevisst fascist ikke så overbevisende utvilsom og så åpenbar
uangripelig som Hverven og hans mange meningsfeller i mediene, og enkelte jurister, vil ha det til. Husby og Sørheim kan selvfølgelig ha tatt feil av
Breiviks psykiske tilstand, og kanskje har de faktisk det. Men deres konkrete konklusjon
er dog basert på et skjønn og en livsfaring med liknende tilfeller — fundert på
samfunnets felles logikk og fornuft — som gjør at jeg ikke er enig i at de så
enkelt som Hverven og mange andre hevder, kan tilbakevises. De hadde dessuten
den åpenbare fordel at de snakka med Breivik som de første, og der Breivik ikke
hadde noen kunnskap om hva verden rundt han mente.
Rettssaka styres av jussens regler. Aktoratet anklages for å
være «svakt», for å ha «abdisert». Men aktoratet førte en juridisk begrunnelse
for sin prinsipale påstand. Det er også en del av vår felles logikk og fornuft.
Og den er at med Husby og Sørheims erklæring, som tross alt ikke er en vurdering av hvem som
helst, for de er sakkyndige, så finnes det en tvil som er så stor, minst 10-20 %, kanskje større, til at
både aktoratet og retten etter tidligere rettspraksis må ta hensyn til den
usikkerhet den første erklæringa skaper. Hvis ikke Husbys og Sørheims erklæring
betraktes nærmest som en nullitet, så åpenbart feil og håpløs, at retten ikke
trenger å ta hensyn til den. Det kan retten selvfølgelig gjøre, men det vil
helt klart være en ny juridisk praksis. Og vil ikke være i samsvar med det
forsvarer påstår om hva Johs Andenæs skal ha skrevet om hva retten kan gjøre i slike tilfeller og som Hverven slutter
seg til.
Harald Stanghelle i Aftenposten påstår at de første
sakkyndige har fått dommerkappe og liker ikke at deres tvil skal legges til
grunn. Men sånn er nå en gang rettsreglene. Jeg forstår imidlertid
mediearbeiderne; domsavsigelser er et område de ikke har så stor kontroll over
som de ønsker.
Jeg forstår ellers ikke det politiske behovet for å bruke
Breivik som argument i den anti-fascistiske kampen. Han vil da uansett ikke
være til særlig nytte? Kan en bare si «Fascisme = Breivik = massemord», og så
har en vunnet? For den virkelig farlige fascismen, den som er vanskelig å
bekjempe, vil da sørge for å ta nødvendig avstand fra Breivik som ikke
representativ for det de står for?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.