Dagens Næringsliv kommenterte klimaforliket på lederplass lørdag 9. juni, og så fram til et kollektivløft i byene, men fryktet at det ikke ville bli bevilga nok penger for å bekrefte orda. Avisa var også imot det de kaller «ulønnsomme vegprosjekter i distriktene». Men jeg ville gjøre avisas lesere oppmerksom på det mest miljøskadelige og unødvendige av alle norske vegprosjekter, nemlig ny E-18 vestfra. Det ønsket ikke avisa at jeg fikk gjøre. Her er min refuserte artikkel:
Lederen lørdag 9. juni omtaler klimaforliket og mener at den
inneholder positive signaler og konkrete tiltak. Men lederen viser til at det
er regjeringas forslag til Nasjonal transportplan som avgjør realitetene i
klimaforliket, «om den faktisk klarer å velge mer penger til kollektivtrafikk
og togsatsing …». Motsatsen for Dagens Næringsliv er «penger til ulønnsomme
veiprosjekter i distriktene.»
Det mest skadelige vegprosjektet i Norge er imidlertid
utvidelsen av E-18 vestfra inn til Oslo. Ny E-18 trenges for at landets mest
velstående menn skal få slippe å reise kollektivt på jobb, i en situasjon der
kollektivtrafikk er aller mest lønnsom; når mange reiser samtidig. I dag
hindrer kø mange i å bruke bil vestfra til Oslo, og Oslos gater og øvrige
trafikk skånes for mange privatbiler.
Tross klimaforliket er ny E-18 blant andre Høyres
samferdselspolitiske kampsak fortsatt, og statsminister Stoltenberg fastholder sin
støtte fra valgkampen i fjor?
Bygges ny E-18 blir det nettopp som det hevdes i lederen:
«Klimapolitikken er ofte et lappverk av symbolpolitikk, virkemidler som slår
hverandre ihjel og dyre tiltak med tvilsom effekt». Mange vegprosjekter i
distriktene kan nok være ulønnsomme, men ny E-18 til Oslo vestfra er uten tvil
det mest miljøskadelige og unødvendige av alle norske vegprosjekter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.