Denne kronikken ligger også inne på Dagsavisens nettside i dag:
Støyende nattarbeid med lys rett inn i leilighetene om natta. Foto: OBB |
Statsråd
Jan Tore Sanners jurister har varslet at departe-mentet vil hjelpe en privat
tomteeier til å utvide næringsvirksomhet til støyende nattarbeid i et område regulert
til bolig. Stikk imot både kommune og Fylkesmann som på Ensjø har sagt nei til nattarbeid
i et nytt boligområde. Sju boligselskaper på Ensjø har protestert mot slikt
nattarbeid i det vi ble lovet skulle bli et boligområde. Heller ikke Skanska
Eiendomsutvikling og Ferd støtter dette støyende nattarbeidet. Men en mektig
tomteeier på Ensjø motarbeider boligplanen på sin tomt. Og hans sambygding,
statsråd Jan Tore Sanner fra velstående Bærum Høyre, har i et foreløpig vedtak opphevet
kommunens og fylkesmannens nei til støyende nattarbeid i boligområdet.
Etter
initiativ fra Høyrebyrådet i Oslo vedtok bystyret at Ensjø skulle omdannes fra
en bilby til en boligby. Det tok hele sju år å utarbeide detaljplanen i form av
en reguleringsplan og Høyres forslag ble vedtatt enstemmig av bystyret 20. juni
2007. En plan som ble markedsført som Norges største byutviklingsprosjekt. Mye
er bygd på Ensjø siden 2007 og Ensjø har fått mange nye beboere. Men Ensjø er
like mye bilbyen. Det er ikke færre bilforretninger og heller mer bilindustri. Det
mest sentrale området på Ensjø rundt hovedgata Gladengveien er i dag dels en
enormt stor skjemmende asfaltflate, dels omfattende bilindustri — ti år etter
at planen ble vedtatt. Den tomteeieren som eier alt dette, vil ikke forholde
seg til reguleringsplanen, men utvider i stedet bilvirksomheten med støyende
nattarbeid — midt i et boligområde.
Byrådet i
Oslo, ved en byråd fra Miljøpartiet De Grønne, unnlot å ekspropriere arealene
for Ensjøs planlagte parkdrag. Byrådet klarer heller ikke å skaffe bilnæringa
på Ensjø tilfredsstillende erstatningstomter. Derfor blir vi beboerne som har
blitt forespeilt å flytte inn i et nytt boligområde, utålmodige. Det blir
klarere og klarere at kommunens politiske ledelse bevisst velger å forholde seg passiv
og hjelpesløs overfor denne tomteeieren. Heldigvis har kommunen ved
byplanetaten vist faglig styrke og avslått dette utvidete nattarbeidet.
Formelt
dreier dette seg om den juridiske betydninga av en reguleringsplan. Reguleringsplaner
for hva som skal være i ulike områder, er helt nødvendige for at ikke bare det
offentlige, men for at hele samfunnet skal kunne tilrettelegge for nødvendig
virksomhet. I alle områder over hele verden der mennesker samles, har det i
hele historia blitt styrt hva som skal være hvor, og hvordan. Ensjø var
tidligere regulert til industriområde, men blei for snart tjue år sida vedtatt
omgjort til boligområde. Da skal denne planen styre alt som skal skje her. Etter
bygningsloven er kommunen gitt rett til kunne påse at alt av det som gjøres på
et regulert område, er i samsvar med planen.
Tomteeieren
påstår gjennom sine advokater at det alltid har vært drevet nattarbeid på tomta
hans. Påstanden dokumenterer de ikke, for beboerne kan dokumentere det
motsatte. Videre bløffer advokatene statsråden om hva reguleringsplanen
inneholder. Det er bare en liten del av tomteeierens areal som kan brukes til
bilvirksomhet. Og bare til utstilling, ikke det omfattende verkstedsarbeidet
som pågår nå.
Den
juridiske diskusjonen har gått på hva som er søknadspliktig. Kommunen og
Fylkesmannen har hevdet søknadsplikt, tomteeieren og hans mange advokater har
påstått at de på Ensjø kan utvide med nattarbeid uten søknad.
I en dom fra mars 2010 uttalte Høyesterett i sak 2009/1456 at «Det er tilstrekkelig for at det skal være nødvendig
med bruksendringstillatelse, at den nye bruk av bygningene skapte behov for
plan- og bygningsmyndighetene å vurdere slike forhold.»
Høyesterett skrev videre i den enstemmige dommen at det «ikke skal trekkes vide grenser for adgangen til uten
tillatelse fra bygningsmyndighetene å foreta bruksendringer»,
og at det avgjørende er «om det foretas en
forandring av virksomhetens karakter som er av betydning ut fra de formål
bygningsloven skal tjene». En
lagrettedom ga i 2008 en tomteeier vide fullmakter til å gjøre hva han ville i
et regulert område. Da skrev Kommunaldepartementet, det departementet som
Sanner nå styrer, til Stortingets kommunal- og forvaltningskomite at den dommen
«bygger …på en uriktig forståelse av
gjeldende rett». Forskriften til bygningsloven ble deretter endret for å gi
kommunene bedre kontroll på hva som skjer på et regulert område.
Statsrådens representanter har i sin
foreløpige oppheving av kommunens og Fylkesmannens vedtak, ikke nevnt
reguleringsplanen i det hele tatt.
I tillegg til den uvanlig slette
saksbehandlinga når det gjelder juridisk innsikt i reguleringsplanene og
rettspraksis, har Sanners menn drevet nybrottsarbeid når det gjelder offentlig
saksbehandling. Først fikk kommunen og Fylkesmannen bare én eneste arbeidsdag
på å kommentere departementets fullstendige avvisning av kommunens og
Fylkesmannens vedtak. Så ble fristen utsatt, men kun fordi Sanners menn opplyste
at de hadde fått tillatelse av tomteeierens advokater til å gjøre det, i en
«overenskomst». Det er jo helt utrolig at vi har kommet dit at statsforvaltninga
må spørre private advokater om tillatelse til hva en statsråds departement kan bestemme
om en uttalefrist!
Det sier også litt om hvordan denne
tomteeieren er, når han på et område som er regulert til offentlig vei, nekter
Renholdsetaten å kjøre noen få meter inn på tomta hans noen få minutter i uka
for å hente et borettslags avfall.
Fastholder statsråden sitt varslede standpunkt, tilsidesetter han ikke bare
boligutbyggernes løfter overfor vi nye beboere, men nuller i praksis ut den
konkrete reguleringsplanen for Ensjø i Oslo. Han overtar dermed detaljstyringa i
Oslo kommune og over den planen som Høyre-byrådet i Oslo har utarbeidet. Dermed
svekker Sanner kraftig hele reguleringsplaninstituttet i Norge. Sanner
og regjeringa vil muligens det, men det får de da ikke tilslutning i Stortinget
for?
Se også denne reportasjen i Dagsavisen i dag:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.