Innvandring: Ap, H, KrF, Venstre og Frp er enige, ikke uenige! |
Mye av valgkampen dreidde seg om den uforsonlige politiske kampen mellom «uhyret» Sylvi Listhaug og de moralske respektable personene i Arbeiderpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti. Journalistene fulgte som vanlig villig opp uenigheten på vanlig ukritisk vis.
Det er bare det at alle disse kamphanene er veldig enig om det Ap, KrF og Venstre gir inntrykk av å være uenige med Frp om. Det går på rask retur formulert med den tradisjonelle Frp-formuleringa «åpenbart grunnløse asylsøknader», at norske ytelser i utlandet skal reduseres, at barn skal sendes ut når de blir 18 år og erkjennelsen av at «Internasjonale konvensjoner er mindre tilpasset dagens situasjon enn den tid da de ble skrevet.» Jf særlig kritikken av Listhaug for å ville se på disse konvensjonene som menneskerettighets-konvensjonen.
Det eneste som kan forsvare den innbilte uenigheten, er å erklære at de opphever stortingsforliket fra 3. desember 2015. Og slutter seg til SVs, MDGs og Rødts svært så liberale innvandringspolitikk.
Jeg gjengir her i sin helhet stortingsforliket fra 3. desember 2015, og avslører dermed Aps, Venstres og KrFs hykleri og feilinformering om sin innvandringspolitikk [min utheving av første setning i hvert punkt]:
- · Vurdere endring i forskrift til utlendingsloven for å redusere anketiden fra tre uker, for søkere som åpenbart ikke har beskyttelsesbehov.
- · Intensivere samarbeid med IOM for å sikre økonomiske incentiver til rask retur av grunnløse asylsøkere.
- · Utvide 48-timersregelen til å omfatte flere land, der det foreligger et faglig grunnlag for dette, og styrke dialogen med de sentrale returlandene.
- · Fortsette arbeidet med å differensiere ulike grupper asylsøkere i saksbehandlingen for å sikre raskere returer av personer som ikke har behov for beskyttelse.
- · Vurdere sentrale sider ved norsk utlendingslovgivning og gjennomgå norsk praksis der Norge har en annen vurdering av beskyttelsesbehovet for ulike nasjonaliteter sammenlignet med praksis i land det er naturlig å sammenligne oss med. Regjeringen bes fortløpende vurdere forslag til lovendringer, forskriftsendringer og justere aktuelle instrukser med sikte på å oppnå innstramminger.
- · Sikre en effektiv ID-avklaring og samarbeide med nærstående land om dette.
- · Opprette en hurtigfil for asylsøkere som blir tatt for kriminelle handlinger (som f.eks. besittelse og salg av narkotika), der søknaden behandles raskt og søkeren returneres til opprinnelseslandet ved avslag.
2.
Sikre retur av personer med åpenbart grunnløse asylsøknader til Norge eller
personer som har fått avslag på søknaden, og gi dette arbeidet høyeste prioritet,
samt sikre tilfredsstillende fasiliteter ved Storskog og i Kirkenes.
Videre bes regjeringen sikre
tilstrekkelige ressurser til å iverksette retur av personer som ikke har rett
til opphold i Norge. Både UDI og PU må få tilført tilstrekkelig ressurser til å
gi arbeidet med retur ved den norsk-russiske grensen høy prioritet.
3.
Avlaste og styrke UDI.
Hente inn jurister og annet
nøkkelpersonell fra andre offentlige etater. Sørge for at alle relevante
offentlige etater bidrar inn i arbeidet.
Sikre effektiv saksbehandling fra UDI og
oppfordre til nye samarbeidsformer mellom UDI og PU og andre relevante etater,
for å sikre en mest mulig effektiv og hensiktsmessig saksbehandling.
Vurdere om UDI bør innføre ordning med
registrering etter modell av den PU benytter. Eksempelvis kan en se for seg en
registreringsapplikasjon hvor søker selv legger inn grunnleggende informasjon
om seg selv.
4.
Suspendere utlendingsforskriften § 8-2 inntil videre (15-månedersregelen).
Under opphold i asylmottak må det tas
særlig hensyn til barnas behov, samt legge til rette for språkopplæring,
egenaktivisering, og mulighet for å gjøre arbeidsoppgaver i tilknytning til
asylmottaket.
5.
Sørge for at utlendingsmyndighetene uten ugrunnet opphold kan starte med
tilbakekalling av oppholdstillatelsen
dersom grunnlaget for midlertidig
beskyttelse kan ha falt bort som følge av politiske, sosiale eller humanitære
forbedringer i hjemlandet, for de som fikk opphold på slikt grunnlag.
6.
Sørge for at nivået på ytelsene til asylsøkere skal være av en slik art at
Norge ikke fremstår som økonomisk attraktiv i forhold til sammenlignbare
europeiske land.
Disse vurderingene må skje fortløpende.
Det bør iverksettes nødvendige tiltak for å hindre misbruk av ordningene.
Videre bes regjeringen vurdere ordninger for i størst mulig grad å erstatte
kontantytelser med en ordning der asylsøkerne får betalingskort (elektronisk
som bankkort) som kan innløses i butikker for kjøp av mat og klær. Det er
viktig at det lages ordninger som forhindrer at asylsøkerne blir presset til å
betale gjeld til menneskesmuglere istedenfor å kjøpe mat.
7.
Arbeide med ordninger som forsterker koblingen mellom ytelser og krav og fremme
nødvendige lovendringer som bidrar til dette.
Konkrete arbeidsoppgaver i mottak må i
enda større grad enn i dag må kunne utføres av asylsøkerne selv. Det vurderes
innført plikt til å delta i norskopplæring, samt insentiver for den enkelte
asylsøker til å aktivisere seg i mottakssituasjonen. Fremfor tildeling av
arbeidsoppgaver bør en legge om måten mottakene organiseres på, ved at de i
større grad drives av beboere og at frivillige aktører bidrar mer.
8.
Ta initiativ til et sterkere internasjonalt politisamarbeid, for å jobbe mot
menneskesmugling og for å sikre gode returordninger for asylsøkere uten krav på
beskyttelse.
De land som mottar norsk bistand forventes
å respektere forpliktelsen til å ta imot egne lands borgere.
9.
Opprette en ordning med direktefly til de viktigste avsenderlandene for å sikre
rask retur av asylsøkere uten reelt beskyttelsesbehov.
10.
Legge spesiell vekt på enslige, mindreårige asylsøkere i asylmottak.
Videre bes regjeringen sørge for et bredt
spekter av botilbud med sterk barnefaglig kompetanse, herunder vurdere ulike
ordninger for bofellesskap, eksempelvis fosterhjemsordninger, SOS Barnebyer
samt benytte folkehøyskoler der det er ledig kapasitet.
11.
Foreslå økt bistand til mottaksapparatene i Sør-Europa.
Deler av EØS-midlene øremerkes til
saksbehandlingskapasitet i middelhavsland som er medlem av EØS sine
asylsinstitusjoner, slik at flere av de som kommer får behandlet sine asylsøknader
der. Dette vil være gjenstand for forhandlinger mellom det enkelte land og
Norge.
12.
Overvåke nøye utvikling i fluktrutene over Middelhavet, med henblikk på å
allokere norsk innsats der det er størst behov. Økt norsk tilstedeværelse skal
vurderes.
13.
Fremme et lovforslag om nye midlertidige beskyttelsesformer, der oppholdstid
ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse.
Beskyttelsesbehov skal ligge til grunn for
innvilgelse av permanent opphold. Proposisjonen skal også omhandle bruk av
integreringskriterier for innvilgelse av permanent opphold (dette i kombinasjon
med krav til oppholdstid ut over fem år for enkelte beskyttelseskategorier).
Saken skal legges frem slik at tiltakene kan iverksettes i løpet av første
halvår 2016.
14.
Fremme et lovforslag om å stramme inn retten til familieinnvandring for
asylsøkere og flyktninger.
15.
Arbeide for opprettelse av omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere i
opprinnelsesland for å forebygge at enslige mindreårige sendes ut på farefulle reiser
og for å legge til rette for trygg retur. Slike
sentre må drives forsvarlig og i tråd med grunnleggende menneskerettigheter.
16.
Igangsette et arbeid i løpet av våren 2016 med sikte på innføring av botidskrav
for mottak av kontantstøtte og ytelser som ikke støtter opp om arbeid og
aktivitet.
17.
Gjennomgå særordninger for flyktninger og asylsøkere i folketrygden og sørge
for at det stilles aktivitets- og opptjeningskrav til disse der det er
naturlig, med sikte på dette fremmes for Stortinget så raskt som mulig.
18.
Internasjonale konvensjoner er mindre tilpasset dagens situasjon enn den tid da
de ble skrevet. For at både det internasjonale
samfunnet og Norge skal være best mulig rustet til å håndtere store
migrasjonsbølger, bes regjeringen ta et internasjonalt
initiativ til en gjennomgang av internasjonale konvensjoner, for at disse i
bedre grad kan tilpasses vår tids flyktningsituasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.