Oslo kommune ved Bymiljøetaten skal i dag på Litteraturhuset
kl 15 holde et seminar om «Slik skal Oslo bli en sykkelby». Det er selvfølgelig riktig å være høflig og tenke at det er hyggelig at noen
vil gjøre noe for syklistene. Særlig når det er tidligere generalsekretær i Syklistenes
Landsforening, Rune Gjøs, nå som direktør for «Sykkelprosjektet» i Oslo kommune, som inviterer. Men
ærlig talt: Hva er vitsen med å spørre syklistene når politikerne likevel ikke
vil? For det er grunn til å slå fast faktum: Utenom å vedta planer, finnes det
ikke vilje for å tilrettelegge for sykling i Oslo. Uansett hvilket parti de er
fra. Tidligere miljøbyråd, Venstres nestleder Ola Elvestuen, var nærmest hånlig
negativ til sykkel, ikke noe bedre enn Fremskrittspartiets siste samferdselsbyråd, Jørn Kallmyr. Og Venstres
nåværende byråd er ikke noe bedre. Uansett hvilket parti du er fra, Rødt eller
Miljøpartiet de Grønne så er meldinga til syklistene: Glem det!
Så lenge det ikke finnes politikere som er villig til å
prioritere sykkel på bekostninga av en eneste annen samferdselsinteresse, blir
det heller ikke noen endring. Rune Gjøs må snakke med politikerne, ikke med
syklistene. Politikere har ikke villet ville legge til rette for sykling siden
1977, og de vil det heller ikke i dag. Nå regulerte de nettopp Hambros plass
slik at sykkelanlegg måtte vike for parkerte biler. Se Olav Torvunds siste blogg.
Dagens seminar er det n-te i rekka for prat. Med all
historisk manglende vilje er det en provokasjon å komme med nye planer og å
spørre syklistene. Si heller: Nå skal gjennomgående sykkelvei gå i Grensen,
parkeringsplasser skal fjernes, fortau gjøres mindre osv osv. Da først kan vi
begynne.
Sykkelfeltene er lagt der de ikke kommer i konflikt med
andre trafikanter, som Hellerudveien og Ensjøveien, eller de er nærmest ubrukelig
fordi biler hele tida krysser feltene for å parkere, og åpner bildørene rett i
syklister (Grønlandsleiret). Dessuten er sykkelfeltene nesten alltid opptatt
med parkerte biler. Det burde være forbudt å stoppe i sykkelfelt, og koste kr
2000 å gjøre det. Sykkelfeltene må få hel hvit linje, ikke stipla linje.
Dessverre lir syklinga i Oslo av at Oslo politikammer er så
negative til sykling. Politiet er imot regelendringer som er til fordel for
sykling, politiet er ute etter syklister som bryter regler som ikke er
tilpasset syklister, og de er svært liberale til bilister som stopper og
parkerer i sykkelfelt.
Det er ganske farlig å sykle i Oslo sentrum i dag. Med
sammenlikning fra Drammen, er bilistene i Oslo svært aggressive overfor
syklister. For enhver sykkeltur i Oslo sentrum må en ta høyde for å bli
nedkjørt av en bilist og være utstyrt deretter. Det er også en viktig grunn til
at det er en så smal sosial gruppe som sykler i Oslo; en veltrent 35-åring er
den typiske. I tillegg selvfølgelig til manglende tilrettelegging. Samtidig må
vi også innse at Oslo er en kupert by å sykle i. Bakkene innbyr ikke til
sykling i vanlige klær. Det er vanskelig å unngå å bli svett. Men også de
geografiske vanskelighetene kan overvinnes hvis tilrettelegginga blir deretter.
Hvis den politiske viljen i Oslo bystyre plutselig skulle oppstå.
Og det gjør den ikke. Nå er det kampen for å få flere biler
fra Asker og Bærum inn i Oslos gater gjennom ny E-18 som er topp prioritet for
Oslos bystyrepolitikere.
Det som mangler er trafikkaksjoner. De må nå planlegges og organiseres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.