Den vestlige økonomiske, politiske og intellektuelle eliten har fått noen politiske tilbakeslag nå, i økende grad de siste fem åra. Tross omfattende bruk av militær makt i Midt-Østen og Afrika. Eliten skjerper derfor kampen mot det de ser som årsaken til disse tilbakeslaga: populismen. For populismen er den nye politiske makttrusselen, spøkelset, som har overtatt for den nå politisk ufarlige kommunismen og sosialismen.
Derfor kommer en tysk statsviter og idehistoriker, professor
ved Princeton University (USA), Jan-Werner Müller, for å utgi ei bok med tittel
«Hva er populisme?». Klassekampen trykte 24. oktober i år et intervju Nikolaj
Houmann Mortensen hadde med Müller i den danske avisa Information. Her mener
Müller at han avkler det han hevder er populismens antiautoritære og
udemokratiske trekk. Müller skal delta i en debatt om populismen på Litteraturhuset
i Oslo 3. november.
«Populismen er i dag et skjellsord, som gir assosiasjoner til
publikumsfrieri og popularitetsjag, lettvint- og lettbenthet, kortsiktighet og
prinsippløshet. Et kjennetegn på ansvarlighet er å bli bekymret når temaet
populisme blir brakt på bane. På fellesskapets og helhetenes vegne tas det
umiddelbart avstand fra populisme. I Maktutredningens elitestudie er de norske
samfunnstoppene blitt spurt om hvilke problemer de stod overfor. En rekke
påstander skal besvares. En av dem, «det er for mye populisme og kortsiktige
løsninger», får massiv støtte. At eliten er bekymret for populisme skulle ikke
overraske. Ordet «populisme» er avledet av det latinske «populus», som betyr folk.
En motpol til folk er elite.» Slik innleda Tor Bjørklund sin artikkel «Norsk populisme fra Ottar Brox til Carl I. Hagen» i Nytt Norsk Tidsskrift 3-4/2004
med.
Hva er populisme?
Som så mange ismer er ikke populisme noen fast definisjon.
En av dem som tidlig studerte politisk atferd, som hvem som stemte og hva, var
den amerikanske sosiologen og statsviteren Seymor Martin Lipset. I boka «Det
politiske mennesket» (Political Man) fra 1959 har han et kapittel om autoritære
arbeidere. Store Norske leksikon på nett lar statsvitenskapsdoktoren AndersRavik Jupskås definere: «Populisme er en betegnelse på en ideologi, strategi eller kommunikasjonsform som appellerer til
"folket", som motsetning til "eliten". Populisme
er blitt knyttet til både venstreorienterte og høyreorienterte partier,
samt sentrums- og bondepartier.
Populisme som politisk fenomen har lange røtter, men populistiske partier
har vokst i styrke i Europa de siste
tiårene. Populismen i Europa har hatt sterkest innslag på
høyresiden. I Latin-Amerika
er det derimot venstresiden som har vært sterkest knyttet til populismen.
I Øst-Europa er det også blitt observert sentrumpopulisme. Felles for
populistpartiene er at de foreslår mekanismer for mer folkelig
innflytelse, særlig økt bruk av folkeavstemninger.» .
Se også wikipedia.
Marsdal og Raknes uenige
Forlaget for denne boka, *spartacus, begynner baksideteksten med «Høyrepopulismens spøkelse går over Europa.» |
Müller kaller populister
autoritære, voldelige og
udemokratiske
Før Müller hamrer løs på populistene, sier han at «ingen blir populist av å kritisere eliten og
det etablerte systemet». Det er imidlertid vanskelig å forstå av resten av
intervjuet hvordan han følger opp et så fornuftig utgangspunkt. For professor
Müller er ikke ute i noe analytisk forskeroppdrag. Han er som professorer
flest, han ute i et politisk oppdrag som de mange elitistiske intellektuelle
som opptrer som ikke-valgte politikerne.
Müller er ikke nådig mot populistene i intervjuet, og først
og fremst høyrepopulistene siden venstrepopulistene i Europa er svake. Müller
mener at populistene er autoritære og voldelige, også de venstreorienterte, at
de er imot pluralismen og derfor imot demokratiet: «Jeg vil si at de alltid utgjør en fare for demokratiet.». «Det ene er at populistene egentlig hevder at
alle mulige representanter, politikere og partier er illegitime — alle er
korrupte.» Müller mener populistenes framgang er knytta til globaliseringa.
«Mange populistiske partier har bygget
seg opp omkring en underliggende splid om mer eller mindre kulturell og
økonomiske åpenhet overfor omverdenen og minoritetene i eget land». Müller
aksepterer ikke at det er en politisk uenighet mellom Trump og Clinton. Müller
påstår at Trump ser på Clinton som illegitim og amoralsk.
Pluralismen — et elitedemokrati
Müller hevder at «Vi
kan ikke ha demokrati uten pluralisme.»
Det må være en demokratisk rett å kunne ytre seg, organisere
seg og arbeide for en politikk som ikke har oppslutning av flertallet av det
folkevalgte parlamentet. Slik tenketankene driver. Det som til sammen utgjør
pluralismen. Men slike rettigheter er ikke det samme som å få formell
beslutningsmakt. I disse andre påvirkningskanalene, deltar bare en liten elite.
Det med pluralisme er en støtte til at det kan føres politiske kamper utenom
valgene. Når dette er kanalen for en elite, betyr det betyr at de mest
ressurssterke kan presse gjennom sin politikk uavhengig av oppslutning i valg. Særlig
når det er lang tid mellom valgene, og det ikke finnes egne folkeavstemninger
om de mange sakene som de valgte politikerne føler seg fritt til å avgjøre
mellom valgene, blir disse kanalene viktigere enn valgkanalen.
Ser en på hvem som deltar i disse pluralistiske kanalene, er
det ikke «folk flest», vanlige folk som holder samfunnslivet i gang. Det er en
elite, ofte statsfinansiert som i Norge, enten de er valgte ledere fra sine
interesseorganisasjoner, ledere i aksjonskomiteer eller i den aktive
selvoppnevnte eliten og i de statsstøtta mediene og på statens universiteter.
De snakker som og oppfører seg som om de er valgte politikere. De har ofte de
samme meningene om kriger som er «nødvendige» og «eneste mulige»,
utenrikspolitikken som «eneste mulige», økonomisk politikk som «eneste mulige».
Sånn som nedskjæring av pensjonene. Disse har ikke tid til å vente på å få
gjennomslag hos folk i valg eller i folkeavstemninger. Men presser gjennom sin politikk
på autoritært og udemokratisk vis med støtte fra den ensretta eliten.
Den mest demokratiske forma er at hele folket i valg blir
spurt om å si sin mening i hemmelige valg. Og etter hvert er det viktigere med
flere folkeavstemninger om konkrete saker, ikke slik som nå at politikerne får
blankofullmakt i fire år sammen med den pluralistiske eliten til å fatte vedtak
uten folkelig støtte.
Eliten frykter folkeavstemninger
Hvorfor truer folkeavstemninger eliten? Jo, for da kan de ikke
holde på med sitt skjulte spill i de innflytelsesvegene de kontrollerer. For
dem er folkeavstemninger udemokratisk. Velgerne kan jo stemme «feil». Er det
for mye av en gruppe mennesker, bør de få mindre å si, sier eliten. Som
Venstres leder Trine Skei Grande, som mener det er feil at også de eldre skal være med å stemme i Storbritannia om fortsatt medlem i EU.
Det er eliten som er autoritær og udemokratisk!
Lasch sin bok om elitene, er en for lite lest bok. Pax-bok fra 1996, utgitt i USA i 1995, ett år etter forfatterens død. |
Müller mener det er populistene som er autoritære. Det
finnes sikkert eksempler på det. Men eliten er ikke mindre autoritær:
·
Hva skal vi da kalle dem som, etter å ha tapt
folkeavstemninga om norsk medlemskap i EU, i stedet inngikk en avtale med EU som
inneholder det som de tapte i folkeavstemninga?
·
Hva skal vi da kalle dem som verken vil
respektere resultatet av avstemninga eller respektere Grunnlovens bestemmelser
om vilkåra for suverenitetsavgivelse?
·
Og hva med en regjering og en folkevalgt
forsamling som går til krig bare gjennom hastevedtak via tekstmeldinger?
·
Noe problem er det heller ikke for disse etter
eget syn tolerante og antiautoritære, de krigene som USA og vestmaktene har
initiert de siste åra i Afghanistan, Irak, Libya og Syria. Hvorfor er ikke det
å gå til krig autoritært?
·
Hva skal vi kalle de «kritiske» journalistene
som støtter alt dette?
Eliten bygger
et autoritært udemokratisk verdensregime
Et klart eksempel på elitens autoritære holdning, er opprettelsen
av EU og utviklinga av dens politikk høyt over hodene på folk. EU er en
udemokratisk oppretta og føydalt fungerende organisasjon. Suksessen følges opp
med avtaler i andre verdensdeler og dels i samsvar med EU, så som avtaleregimene
TISA, TTP og CERA.
Internasjonalt bygger denne eliten opp lovverk og
rettssystemer der de lar sine egne støttespillere utarbeide lover og domstoler.
Under dekke av i og for seg gode formål som menneskerettigheter og støtte til politiske
flyktninger. Disse lovene og domstolene bruker verdenseliten til å blande seg
inn i andre stater, straffe dem økonomisk og gå til krig mot dem hvis de ikke
gjør som dette internasjonale autoritære regimet av sjøloppnevnte verdensfrelsere
vil. I deres verden finnes det ikke stater som de mener de ikke kan styre over,
som om de praktiserer det opplyste verdensenevelde.
Respekterer eliten andre?
Populistene respekterer ikke andre, sier Müller.
- · Respekterer eliten sivilbefolkninga gjennom sine bomber?
- · Alle politikerne i den svenske Riksdagen nekta å stå i kaffekø i Riksdagens kantine hvis det stod noen fra Sverigedemokratene i den køen. Hvordan kan det overveldende flertallet i Sveriges folkevalgte forsamling, og Müller, hevde at det er å respektere andre?
- · Hvem er det som har karakterisert sine motstandere som kun å være «fremmedfiendtlige» hvis de er mot å oppheve statsgrensene og ønsker mindre og en mer kontrollert innvandring?
- · Sjukeliggjøringa av kritikerne av religionen islam, ved å karakterisere dem som «islamofobe», hvorfor er det tolerant og demokratisk? Den slags politisk diagnostisering blei særlig brukt i Stalins Sovjet for å begrunne fengslinger og dødsstraff. Men det er altså i dag en høyst respektabel betegnelse for professorer og doktorer og ledende journalister å komme med i dag. I hele det intellektuelle Europa, de som kontrollører det offentlige ordskiftet.
- · Er det en tolerant, ikke-autoritær og demokratisk oppførsel slik de betegner sine politiske motstandere «populistene»? Nei.
EU-motstand sidestilles med nazisme
På 1990-tallet satt jeg i styret i den europeiske
sykkelorganisasjonen. Der blei særlig tyskerne helt likbleike i trynet over at
noen av oss nordmenna kunne være imot norsk medlemskap i EU. Å være imot
medlemskap i EU så de på som noe nær nazisme. Annen begrunnelse var for dem
umulig. Det er dette miljøet Müller kommer fra og som er hans horisont, eller kontekst,
for å bruke antipopulistenes eget begrep. Det synet deler Müller & co ikke
bare med det norske overvåkingspolitiets tidligere Ap-vennlige sjef Asbjørn Bryhn
som på 1960-tallet mente at alle motstandere av norsk EU-medlemskap var
potensielle landssvikere som måtte overvåkes. Hele denne vestlige eliten som
Müller er en del av, nyter en selvtilfreds og hånlig foraktende nedlatende holdning
til alle som ikke deler det de ser på som et kunnskapsrikt og tolerant syn;
«den eneste mulige og akseptable politikk».
Eliten er bekymra, men verst for andre
Brexit, og den økende motstanden mot deres åpenbart
feilslåtte politikk på alle områder i økende grad i flere stater i Europa og
oppslutninga om Trump i USA, er tegn på at de er på vikende front. De innser
det sjøl. Etter lenge å ha nytt selvtilfredshetens rus. Dessverre er det bare
fra høyre motstanden mot deres ekstreme politikk målbæres nå, rett og slett
fordi det europeiske venstre slutter opp om og er blitt en viktig del av den vestlige
internasjonale elitens grunnleggende politikk. Til dels som ideologiske førere
med utvikling av språkpropaganda som «fremmedfiendtlig» og «islamofobi», og
fravær av å mobilisere mot Vestens imperialistiske kriger.
Eliten heier nå fram den som de tror skal redde dem fra
populismen, Hillary Clinton. Det er en verdig elitistisk fører; en autoritær
kriger. Det dystre spørsmålet er bare om vi greier å nedkjempe dem, og få dem fjerna
fra sine maktposisjoner før de klarer å sette i gang en voldsom internasjonal
krig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.