Vegtunnellene i Oslo skal oppgraderes og
sikkerheten i dem bedres. Det fører til redusert trafikkkapasitet flere steder
i Oslo fra 1. juni, og dermed blir det lengre bilkøer. Vegvesenet har bestemt at bussene må prioriteres
i kollektivfeltene sammen med nødetatene og pasienttransport for at færrest
mulig skal bli forsinka. Elbilene får i denne tida ikke kjøre i kollektivfeltet
(25 personer i en buss erstatter en bilkø på 150 meter). Men Vegvesenets vedtak
om elbilene får noen til å reagere: både Høyres samferdselstalsperson på Stortinget Linda Helleland og
statssekretær Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet i Samferdselsdepartementet.
Elbilene må fortsatt få kjøre i kollektivfeltet og hindre bussene og flertallet
av de reisende under tunnellreparasjonen, er deres krav. For elbilbrukerne er
ikke bare de som staten betaler for å reise med privatbil, de er også de mest
velstående bilistene. Fremskrittspartiets bilentusiast Bård Hoksrud og Høyres
Linda Helleland kjemper for elbilenes framkommelighet framfor bussenes. Med Hoksrud
og Helleland i spissen for elbilene framfor bussene blir det klart at kampen
for elbilene og særlig elbilinsentivene ikke er en kamp for en miljøvennlig
samferdselspolitikk. Men det skjønner ikke Framtiden i våre hender og Norges
Naturvernforbund?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.