Igjen blir det
sykkelkonferanse, og igjen skal politikerne stå opp og uttrykke sin
sykkelvennlighet. Syklistene er en behagelig gruppe trafikanter for politikerne
å si at de liker. Ikke for å gå inn for å prioritere syklistene krav på
bekostning av andre grupper i trafikken, men fordi det er helt risikofritt å la
være å gjennomføre planene om sykkelanlegg.
Som i vertsbyen for
årets sykkelkonferanse, Oslo. Fire planer er vedtatt, og vi er vel inne i den
femte nå. Forsøkene på gjennomføring av de politisk vedtatte planene preges av
både manglende penger og penger som ikke brukes. Aftenpostens journalist Hilde
Lundgaard karakteriserte alt i 1999 de mange planene og den manglende
gjennomføringa under overskriften «Plan
på plan på plan» 04.05.99. Så seint som i 2010 uttalte statsminister Jens Stoltenberg om
tilstanden i Oslo: «…-det-går-altfor-sakte» (Finansavisen 31.03.2010).
Det er ikke
kultureliten som koser seg med filmene om Egon Olsens mange planer. Men
samferdselsesministre og samferdselsansvarlige i kommunene koser seg også med
Egon Olsen. For de har også alltid en plan. Dessverre ender også de som Egons.
Stortingsmeldinga Vegplan II fra 1977 fikk Stortingets tilslutning til at 72
norske byer skulle ha et sammenhengende sykkelvegnett innen 1985. I dag, straks
30 år etter at målet skulle vært fullført, finnes det knapt noen by eller
tettsted med et sammenhengende og gjennomgående sykkelvegnett. I
transportplanen for inneværende periode er målsettinga kraftig redusert: For nå
er det bare at «50 prosent av byer og tettsteder med over 5 000 innbyggere skal
ha en plan for et sammenhengende hovednett for sykkeltrafikk i løpet av
2009.» (min utheving).
Tiltak gjennomføres,
men de anlegg som etableres skjer der de ikke er så viktige, og der de ikke
utfordrer andre trafikanters motstridende interesser. De viktige og raske og
trygge gjennomgående sykkelveger bygges ikke, for de møter på for mange andre
hindringer som fortau, trikker, parkerte biler, verneverdige hus, store private
plener og snøhauger for at bilene skal komme fram og politiets manglende
håndheving av forbudet mot stopp og parkering i sykkelfeltene. Ofte bygges det
omveger for å ta hensyn til andre trafikantgrupper. De populære gang- og
sykkelvegene med sin blanda trafikk er i praksis langstrakte leikeplasser som
hindrer rask sykling.
Norske politikere i
maktposisjoner kan kritiseres for mye, men ikke at de alle er handlingslamma og
udugelig i forhold til det de vil oppnå. Når de alle får til så lite og så
sakte, kan det bare skyldes at de ikke vil.
For det finnes knapt nok en samferdselsinteresse som er så svak at politikere
og myndigheter tør overkjøre dem til fordel for syklistene. Som statsviteren
Stein Rokkan har minnet oss på, det er ressurser som avgjør politisk
innflytelse og gjennomslag for egne interesser. Det sykkelinteressene kan
stille opp med er ubetydelig i forhold til for eksempel bileiere som krever
parkeringsplasser for bilene sine, gratis, i bygatene. I tillegg er hele
samfunnets diskusjon om samferdsel preget av en ideologi som det praktiske
bilsamfunnet gir oss. Særlig preges Oslo trafikkpoliti av denne ideologien i
sin manglende forståelse for sykkelbruk i hovedstaden. Bedre blir det ikke når
miljøbevegelsen er mest opptatt å øke biltrafikken med elbiler. Til og med
informasjonssjefen i Syklistenes Landsforening underslår organisasjonens eget
program og arbeider for økt elbilbruk.
Rokkan viste til
organisasjoners bruk av sine sanksjonsmuligheter for å motarbeide den
innflytelsen noen oppnådde gjennom demokratiske valg. Sykkelinteressene er
opptatt av å bli tatt inn i varmen, og har ikke tenkt på å skaffe seg politiske
sanksjonsmidler. Og de har kanskje heller ikke mulighet til det, ut over å lage
stadige og uforutsette trafikksans for andre trafikanter.
Ikke en statsviter,
men en litterær figur, forklarte alt på 1800-tallet hvorfor vedtatte planer
ikke blir iverksatt. «Ja, tænke det; ønske det; ville det med, -- men gjøre
det! Nei; det skjønner jeg ikke!». Sa Peer Gynt. En framsynt
iverksettingsteoretiker!
Det bygges hvert år
anlegg over hele landet, mange korte strekninger og flere gode løsninger foran
kryss. Virker det ikke da mot sin hensikt å være så negativ når alle er så
vennlig innstilt? Jeg mener det viktigste å få fram er at politikerne mangler
politisk forståelse av å satse på sykkel, og hva det krever av politisk
prioritering på bekostning av de interessene som hindrer tilrettelegging for
sykling. Uten en slik forståelse blir ord som «sykkelsatsing» bare lureri. Og
det som knapt noen snakker om, er å tilpasse sykkelanleggene og sykkelvegene
det som passer til sykkelens utrolige fleksibilitet. Den som kan brukes på alle
fysiske grunnlag. I dag diskuterer vi bare sykkelens muligheter tilpasset
forutsetningene for andre trafikanter.
Fremskrittspartiets
samferdselsminister skal åpne årets sykkelkonferanse. Sykkelsatsing står ikke
sentralt i dette partiets samferdselspolitikk. På sykkelkonferansen i Bergen i
2010 bemerket Oslos daværende samferdselsbyråd, Jørn Kallmyr fra Frp, seg ved å
hevde at partiet hans heller forsvarte enkeltmenneskets frihet ved å hindre at
noen skulle miste en meter av hagen sin. Like før det hadde han gitt sitt
byråkrati ordre om å prioritere bilen inne i Oslo. Det har derfor «formodningen
mot seg» at en samferdselsminister fra Frp skal fjerne parkeringsplasser for
biler for å lage sykkelfelt eller påtvinge andre aktører ulemper til fordel for
syklistene. Noe som er nødvendig. Han også vil nok heller ikke strekke seg
lenger enn til å overøse syklistene med godvilje. En godvilje som ikke fører
til økt sykkelbruk, og som noen av dem som likevel sykler rett og slett vil dø
av. For som iverksettingsteoretikeren Peer Gynt sa: «…men gjøre det! Nei; det…»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.