Tilhengerne av insentivene for
elbilen offentliggjorde 18. september et felles opprop i Dagens Næringsliv. En
av de mange underskriverne for elbilene er «Hulda Tronstad, Syklistenes Landsforening». Tronstad er informasjonssjef
i Syklistenes Landsforening.
Det er bare det at dette innlegget og hennes underskrift er i strid
med det politiske programmet til Syklistenes Landsforening. Det ble vedtatt av
hovedstyret i februar i år. SLF-programmet innledes med et politisk mål om «tiltak
som gjør det mindre attraktivt å kjøre bil. SLF arbeider for og støtter all
tilrettelegging for økt sykkelbruk og går imot tilrettelegging for økt
biltrafikk».
Å arbeide for elbilinsentivene slik de er utformet er å arbeide for
økt biltrafikk. Det er uvesentlig om bilen som hindrer syklistene er en elbil,
en bensinbil eller dieselbil. Tronstad misliker åpenbart det politiske
programmet hun er ansatt for å jobbe for, for hun har som SLFs informasjonssjef
sørga for at det politiske programmet ikke er blitt lagt ut på SLFs
hjemmesider. Asker og Bærum SLF har imidlertid vært så «illojale» mot den daglige
ledelsen i SLF at de på sin hjemmeside likevel har offentliggjort SLFs demokratisk
vedtatte politiske program.
Forklaringa er
nok at Tronstad har glemt hvor hun er tilsatt, til fordel for sitt personlige politiske
engasjement som politiker i Venstre. Hvorfor det var viktig for
elbilentusiastene å få med syklistene som sine støttespillere, kan en jo lure
på.
Tronstad har misbrukt sin stilling til å motarbeide sin arbeidsgiver. Jeg
regner med at SLFs leder, også den daglige lederen i Fremtiden i våre hender,
Arild Hermstad, sørger for at Tronstad offentlig beklager og trekker tilbake
sin underskrift i biloppropet fra 18. september. Hvis ikke bør SLFs hovedstyre
si opp den illojale informasjonssjefen. Så får hun også bedre tid til å arbeide
for partiet sitt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.