
Dette er en sjelden ukritisk og beklagelig skamrosing av all
kristenhet som politisk ideologi, retning og praksis. Kristelig Folkeparti i
Norge har alltid hatt brodd mot politikken til arbeiderbevegelsens
organisasjoner, de har vært mot likestilling og kvinnenes rettigheter, og
særlig for straffing og fordømming av «syndige kvinner» som enslige mødre.
Kristelig
Folkeparti har aldri i sin historie støttet en regjering med en økonomisk
politikk som en så forsiktig som Arbeiderpartiets. Alltid har KrF støttet Høyre
i opposisjon eller deltatt i regjeringer der Høyre er med. Som Høybråten har
gjort som statsråd to perioder. Finnes det overhodet noe kristent politisk
parti med representasjon i noe europeisk parlament som ikke er en drivkraft for
markedsøkonomisk samfunnssystem med sterk motstand mot enhver mild sosial
omfordeling? Hvilken regjering og hvilke partier er det Kristelig Folkeparti
støtter ved årets valg og vil styre staten sammen med? Kreftene i KrF for
samarbeid til venstre finnes ikke.
At kristne i dag er for markedsøkonomi og de rikes
interesser, følger jo av deres ideologi. Ideologien blei fastlagt for all
framtid i den to tusen år gamle boka Bibelen. Som for Thatcher er samfunn for
kristne et ikke-eksisterende fenomen. Det finnes bare enkeltindivider som står
personlig ansvarlig overfor «gud». Det er ikke Civita som har gjort at Kristelig
Folkeparti vil gå i regjering med Fremskrittspartiet, vil bombe overalt i
verden og utrydde palestinerne fra Palestina.
Det er arbeiderklassens organisering for samfunnsmessige
tiltak i motstrid mot de kristnes veldedighet for «verdige trengende» som har
gitt oss sosial rettferd i arbeidslivet, gode boliger og et menneskeverd fri
for de kristnes usiviliserte fordommer.
Det finnes kristne som synes det er trist at mennesker lider,
hvis de mener lidelsen er akseptabel. Den norske lavkirkelige lekmannsrørsla
har også bidratt positivt i norsk historie. Det kan likevel ikke rokke ved det
faktum at kristne politisk alltid har kjempet imot samfunnsmessige tiltak for
et rettferdig samfunn, sammen med kirken. Praksisen til alle kristne politiske
partier, inkludert pavedømmet, viser at det kristne menneske- og samfunnssynet
er reaksjonært og asosialt. En skal aldri gi opp å skaffe seg flere politiske
allierte, og å splitte motstanderne, men det er i dag egentlig bare bortkasta
tid å appellere til kristne partiers sosiale sinnelag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.