Det meldes at opposisjonen i Stortinget er for-nøyd med at samferdsels-ministeren vil utrede bru som tillegg til tunnelen under fjorden mellom Drøbak og Hurum-landet. Jeg mener dette blir helt feil, og at det er den egentlige oslofjordforbindelsen det nå bør brukes penger på. Og den er mellom Horten og Moss. Dette korte innlegget ble avvist både i Aftenposten og Dagens Næringsliv, men stod på trykk i Gjengangeren, Horten, (se faksimile) og er også sendt Moss Avis:
Det er nå aktuelt å bygge bru i stedet for den mislykte tunnelen
under Oslofjorden mellom Drøbak og Sætre (Riksveg 23). Men hvorfor bruke mer
penger på denne forbindelsen? Tunnelen mellom Drøbak og Sætre ble bygd mest som
en kompensasjon til Buskerud for at hovedflyplassen ble lagt til Gardermoen, og
ikke til Hurum. Og er helt misvisende kalt Oslofjord-forbindelsen. Det er
strekninga Moss-Horten som kan kalles Oslofjordforbindelsen. Denne forbindelsen
løser de store transportbehovene mellom Østfold/Sverige og hele det nedre
Østlandet med Buskerud, Vestfold og Telemark. Det er her de knappe
samferdselsmidlene bør settes inn. Gjerne med ei bru, men kanskje mest praktisk
som en rørtunnel under havnivå og som står på søyler, med mulighet for både
tog- og sykkeltransport i egne rør.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.