Dette innlegget stod i dag som kronikk på Nrk Ytring. Det blei tidligere tilbudt Aftenposten og Klassekampen, men ingen av disse to avisene ville trykke denne kronikken min:
Bilismen er et betydelig miljøproblem. Produksjonen av hver
bil krever 20 fat olje, og 500 000 liter vann. Vanlig bruk, og vedlikehold og
vask av bil krever også betydelige miljøressurser. Veger krever enorme arealer
i byer og tettsteder, og områdene der biltrafikken samles fører til luftforurensing
på grunn av eksos og vegstøv og til støyplager. Boområder forslummes der
trafikken går, og de mange bilene med bare en person i hindrer framkommeligheten
for busser og trikker og dermed for folk flest og trafikkavviklingen i og til
og fra byene. Store arealer der det er knapphet på arealer båndlegges til
parkerte biler. Hver år dør det opp mot 200 mennesker i Norge som følge av
biltrafikken, og flere tusen skades og belaster vår helsevesen med betydelige
utgifter. Likevel er det én bil som har fått ry på seg for å være nærmest et
miljøtiltak; elbilen. Elbileierne subsidieres med milliarder hvert år, og gis
forrang foran kollektivtransport og syklister. Men el-bil-satsinga som et
miljøtiltak er bare meningsløst, og satsinga på den er miljøskadelig.
Elbilene har fått fordeler som ikke står i noe som helst
forhold til dens miljøfordeler. Kjøp og bruk av elbil er gitt store stimuli:
Mens det er 100 % engangsavgift på personbiler med forbrenningsmotor, er det
ingen avgift på elbilen. Det er ikke merverdiavgift ved kjøp av elbil, og
årsavgiften er sterkt redusert. Drivstoffet til elbilen, elektrisitet, gis
gratis av stat og kommuner, samtidig som det offentlige betaler for bygging av
«bensinstasjonene»; ladestasjonene. Bilen parkerer gratis over alt, særlig
viktig er det i byene. Elbil er også fritatt for bompenger. En svært viktig
fordel for elbilen, er at en føreren i elbilen kan få kjøre i kollektivfeltene
og ta plassen fra busser med 70 passasjerer. Mange har derfor kjøpt en elbil
som bil nr to, for å slippe å reise kollektivt og for å kunne bruke bil inn til
og i byene.
Fordelen ved elbilen er den effektive elmotoren i forhold
til forbrenningsmotoren. Rundt 90 prosent av tilført energien i en elektromotor
blir omgjort til framdrift, i motsetning til forbrenningsmotoren som bare omgjør
rundt 10-20 % av energien til framdrift. Men elektromotorens energifordeler reduseres
når energien ikke kommer direkte fra en strømledning til motoren, men fra en elektrisitet
som er samlet opp i et batteri. Ethvert elbilbatteri må lades opp med ekstra
energi, overlades. Mer jo oftere det er lada opp. Laderen har også et betydelig
energitap, og bruker energi også på å varme opp batteriet. Ladinga av
batteriene betyr sløsing med den miljøbelastende produksjonen av elektrisitet.
Det tar dessuten lang tid å lade opp et elbil-batteri som har gått tom for
strøm, og det vil neppe noen gang lønne seg å legge opp strømkapasitet til at mange
biler kan lade opp batteriene raskt. I tillegg er produksjonen av disse lite
effektive bilbatteriene er ekstremt miljøskadelige med en meget energikrevende prosess.
At den
samla miljøbelastninga (klimafotavtrykket) ved en elbil og bruken av den er noe
særlig mindre enn en forbrenningsmotor, er svært tvilsomt. Professor Anders Hammer Strømman ved NTNU
hevder at elbilen drivi på ikke fornybar energi ikke er noe særlig bedre enn en
tilsvarende med forbrenningsmotor. I Norge vil elbilen, sett bort fra bilens
øvrige ulemper, være noe bedre, gitt at den ikke bruker importert kullkraft.
Den
mest solgte bilen i Norge i oktober, var en amerikansk elbil, Tesla. Nær to
tusen vil bli solgt av den i Norge i år. Den veier to tonn, det dobbelte av en
vanlig personbil. Den kan oppnå en fart på 100 km/t på fire sekunder. Den
koster mellom 400 000 og 600 000 kroner, avhengig av utstyr. Hadde den vært en
bil med forbrenningsmotor, ville den ha kosta mer enn det dobbelte. Alle
Teslakjøperne i Norge, velstående kjøpere, blir dermed subsidiert med rundt 1
milliard kroner bare i engangsavgift i 2013. De andre økonomiske fordelene
kommer i tillegg. Tesla er en bil som belaster vegnettet ekstra med sin tyngde,
og er ingen fordel å «møte» i kollisjoner. Mens sikkerhetsutstyr for barn i bil
ikke er fritatt for avgift, er altså Tesla det. Subsidieringa av elbileierne er
betydelig når salget av alle elbiler vil utgjøre over 11 % i 2013.
Beklageligvis har leder
i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, uttalt at «Økt bruk av elbiler er svært viktig
for å redusere helseskadelig luftforurensing, så dette ønsker vi velkommen». Det
er ikke bare skuffende sagt, men direkte feil. Å satse på bilismen som
Naturvernforbundet med dette gjør, er verken «svært viktig» eller å «redusere
helseskadelig luftforurensing». Haltbrekken uttaler seg som om han ikke har
hørt om svevestøv fra piggdekk eller støy (støy fra biler skyldes dekk og
luftmotstand, også fra en elbil). Elbilen har én eneste fordel i forhold til
andre biler, og det er en den ikke avgir eksos der den brukes. Men den belaster
miljøet og klimaet der energien den bruker produseres, som også denne bilen
trenger for å kjøre. Og elbilen, akkurat som biler med forbrenningsmotor,
forurenser miljøet ved bruk, lokalt som globalt, og fører til de samme miljøproblemene.
I framtida må energibruken ned, og energibruken må over fra
fossil til fornybar energi. Men også produksjon av fornybar energi er miljøbelastende:
elver uten vann, store oppdemminger, vindmølleparker. Derfor må også fornybar
energi brukes med omhu. Og bruk av denne begrensa ressursen, til og med gratis,
til noe så håpløst miljøskadelig og ineffektivt som privatbilismen, er
uakseptabelt. De statlige økonomiske stimulansene til elbilen forsterker
bilbrukens negative sider og hindrer politisk og økonomisk tilrettelegging for
en miljøvennlig samferdselspolitikk. At miljøorganisasjoner sier ja til
elbilsatsinga kan neppe forklares på annen måte enn at de føler seg pressa til
å si ja til noe i en ellers stadig mer miljøskadelig utvikling.
Elbilens eneste fordel, at den ikke avgir eksos der den
brukes, er ikke mer verdt enn maksimalt 30 % redusert engangsavgift — for en
bil som ikke veier mer enn 800 kg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.