Det finnes få land, om noen,
der kvinnene har det bedre, flere rettigheter og bedre økonomiske forhold enn i
Norge. Det er veldig bra, men dessverre utsettes kvinner fortsatt for mye urett
som er motstand og en politisk markering verdig. Resultatene har ikke kommet
dalende ned fra himmelen. Norske kvinners, og nordiske kvinners rettigheter, er
et resultat av både en knallhard, ubehagelig og intelligent kamp. Det er all
grunn til å berømme disse kvinneforkjemperne helt fra 1800-tallet, kanskje mest
lederne av kvinnekampen på slutten av det forrige århundret.
Men den vestlige
kvinnebevegelsen fikk etter Khomeinis iranske revolusjon raskt nye idealer. Kamp
mot den vestlige imperialismen blei likestilt med støtte til alt muslimsk. Etter
Khomeini blei kvinnefrigjøring gjort lik påbudt bruk av hijab og nikab, og støtten
til bruk av hijab og nikab ble av vestlige venstreorienterte kvinner og menn gjort
til det viktigste politiske kravet i vår tid. Rett nok skjedde det en politisk
sensasjon da SV-statsråd Thorkildsen på FN-konferansen om
likestilling for tre dager sia kom med en knyttneve mot at religiøse,
kulturelle og såkalte moralske argumenter skal forsvare kvinneundertrykking.
Denne nye linja med ikke lenger å forstå og forsvare religiøse kvinnefiendtlige
skikker har fått lite oppmerksomhet, og blir nok ikke ny venstrepolitikk på
svært lenge.
I fjor var det stor kamp om
støtten til prostitusjonssenteret Pro Senteret. Oslo Rødt blei nedstemt på
parolemøtet, da det blei vedtatt ei parole mot at Pro Senteret skulle få
kommunal støtte til sin prostitusjonspropaganda. Rødt fikk tvunget gjennom et nytt
parolemøte som de vant og fikk støttet Pro Senteret, til tross for at Rødt er
imot prostitusjon. I år er denne problemstillinga ikke-eksisterende, merkelig
nok. Nytt av året er at Høyre har engasjert seg i kvinnekampen med paroler mot
alle kvinnekrav de siste åra. Høyre tapte paroleforslaga, men skal gå i tog i
Oslo for sine tapende paroler til støtte for Holmenkollens unge finansfruer.
I år er det i Oslo vedtatt parolen
«« — Ja til et inkluderende arbeidsmarked - nei til etnisk kjønnsdiskriminering.»
Men hva menes med «etnisk» kjønnsdiskriminering? Dette er selvfølgelig bare
lureri. «Etnisk» er et kodeord for støtte til religiøse politiske krav. Parolen
er selvfølgelig en kampparole til støtte for påbudet til kvinner om bruke hijab
og nikab i arbeid og generelt. Parolen betyr at moskeenes ledere skal få
medhold i den årtusen gamle påstanden om at kvinnene er fristerne som provoserer
mennenes seksualdrift, slik disse «fristerne«» har «provosert» katolske
kardinaler, paver, imamer og alle slags religiøse ledere.
Parolen «— Selvstendig status for familiegjenforente - Fjern
treårsregelen!» er ikke lett å forstå, ei heller hvor mye den har med
kvinnekamp å gjøre. Men den er kanskje forståelig når en tenker på at krisesenterbevegelsen
stadig er i media for å støtte enkeltpersoner som vil ha opphold i Norge og innvandre.
Det virker som om det er viktig å få flere autoritære og undertrykkende menn
inn i Norge. For å omskolere dem eller sikre krisesentrenes økonomi, kan en jo lure
på.
Det er jo ganske sensasjonelt at en skal arrangere 8. mars-tog
for å markere kvinnenes frigjøring, når parolegrunnlaget støtter
kvinneundertrykkerne. Dette er verre enn i Sovjet, der 8. mars blei feira som en
morsdag.
De kristne har tapt kampen om å tvinge kvinnene tilbake til
kjøkkenbenken, men uten å ha gitt opp. Med nye allierte er de nå på offensiven.
De nye venstreorienterte kvinneforkjemperne lar kvinnekampen underordnes det muslimske
kvinnesynet. Som om det er noe bedre enn det kristne kvinnesynet. Dermed blir
årets 8. mars markering, hvertfall i Oslo, meningsløs. Hvis en tror på en kamp
for kvinnenes frigjøring. Men i moskeene kan imamene i dagens fredagsbønn tilfreds
markere støtte til sitt kvinnesyn — på 8. mars.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.