Regjeringa ved statsråd Listhaug la i dag fram
integrerings-meldinga, ei stortings-melding, Meld. St. 30 (2015-2016), Det mest interessante er at jeg ikke finner at begrepet
«integrering» er definert. Både tilhengere og motstandere av innvandring, og
tilhengere og motstandere av endring av det norske samfunnet for å tilpasse seg
muslimske politiske krav, bruker integrering som et honnørord til støtte for
sitt eget standpunkt. De må åpenbart legge noe helt forskjellig i det. Egentlig
betyr integrering statlige parallellsamfunn uten felles nasjonale lover.
Tilpasning av innvandrere til det norske samfunnet kalles assimilering.
Meldinga kan sammenfattes i overskriften i kapittel 1: «Fra mottak til arbeidsliv – en effektiv
integreringspolitikk.». I meldinga skrives det: «Integreringsarbeid
har ingen raske løsninger. Det er grunn til å anta at det vil ta noe tid før de
som får opphold i landet på bakgrunn av beskyttelsesbehov, kommer inn i
arbeidslivet.».
Det er forsiktig sagt. Sylo Taraku, tidligere leder i NOAS, skriver i boka si
«Innvandringsrealisme — Politikkens muligheter i folkevandringens tid», at 20
år med integreringsarbeid ikke har hatt den ønskete effekten, sjøl om det hvert
år er brukt hele ti milliarder kroner til slike tiltak. Som han skriver: «På
mange områder står vi på stedet hvil. Som for 20 år siden er arbeidsledigheten
fortsatt tre ganger så høy blant innvandrere som i resten av befolkningen.
Blant afrikanere i Norge er den seks ganger så høy.» (s. 118). «…men siden det
årlige kommer store nye grupper innvandrere, vil vi aldri bli ferdig med
integreringsprosjektet.» (s 126).
For
som Taraku peker på: «Misforholdet mellom innvandrernes kompetanse og det
norske arbeidsmarkedet makter ikke introduksjonsordninga å gjøre så mye med.»
Han skriver at det er bra med incentiver, som regjeringa nå legger fram, men
det forutsetter reelle muligheter. Som ikke finnes. Fordi det stadig kommer
flere ufaglærte til Norge samtidig som det stadig er færre jobber å tilby dem.
I 2025 anslår Statistisk sentralbyrå (SBB) at ufaglærte vil utgjøre 3,5 prosent
av alle sysselsatte. Da vil det være et overskudd på 200 000 ufaglærte, i følge SSB.
Det interessante er at i Danmark, Sverige og Norge har det
vært ført en ulik integreringspolitikk, men resultatet i alle tre land er
likevel like dårlig. Fafo-rapport 2014:46 som sammenlikner Norge, Sveriges og
Danmarks politikk slår fast at «Hvor mange innvandrere som jobber, er mer
knyttet til hvilket land de kommer fra enn til hvilke tiltak man setter»,
kommenterer Taraku den som. Han fortsetter: «Vi må erkjenne at det er
ikke så lett å introdusere titusener av innvandrere årlig til det norske
samfunnet. Det finnes grenser for integrering og virkningen av
integreringstiltak.»
Og i den grad «integreringa» tilsynelatende er vellykka, så
svekkes den for de samme innvandrerne etter hvert. I en SSB-rapport fra 2014:
«Midtveis i 40-årene begynner sysselsettingen blant de med lang botid å synke
fra i underkant av 70 prosent til ned mot 50 prosent tidlig i 50-årsalderen og
senere enda lavere». En slik brå nedgang skjer ikke for vestlige innvandrere
eller nordmenn ellers. Innvandrerne blir over tid mer velferdsavhengige. SSB
skriver «etter landbakgrunn har særlig innvandrere fra Asia og Afrika en
situasjon med lav sysselsetting og høye overføringer». SSB forklarer det slik i
rapport 2014:38: «Tre mulige forklaringer blir nevnt: ødelagt helse på grunn av
dårlige arbeidsforhold og overbelastning, bortfall av arbeidsplasser som
sysselsetter mange ufaglærte innvandrere, og en incentivstruktur som i liten
grad favoriserer lønnsarbeid over mottak av sosiale ytelser, særlig blant
innvandrere med mange barn og hjemmeværende ektefelle. Av disse tre
forklaringene har forskerne mest tro på de to siste».
Altså at innvandrerne ikke blir tidlig uføretrygda på grunn
av hardt fysisk arbeid, men heller bortfall av ukvalifiserte arbeidsplasser og
at de sosiale ytelsene er høyere enn de lavest lønte jobbene.
Der hvor en tredel av verdens muslimer bor, i Midt-Østen,
kan bare hver annen kvinne lese og skrive. FN-rapporten Arab Human Development
mener at «den lave kvinnedeltakelsen som en av hovedårsakene til stagnasjonen i
den arabiske verden». (Tarakus formulering). Innvandrerne tar med seg den lave
yrkesdeltakelsen til Norge. I tillegg hjelper støtten fra Frp, Ap, KrF, Sp og H
for kontantstøtten til med å holde kvinnene hjemme.
Miljøpartiet de grønnes talsperson snakker om at innvandrere
på mottak passiviseres og demoraliseres. Det la også NRKs Magnus Berge til
grunn i Dagsnytt 18 i dag. Taraku viser derimot til at Norge er blant de landa
med størst sosial mobilitet, og der innvandrere kan klatre hvis de står på. Når
vellykte innvandrere intervjues, «pleier de å si at det er eget initiativ,
hardt arbeid og nettverk — ikke nødvendigvis integreringspolitikk — som er
årsaken.» Daglig leder i CatalystOne Solutions, Avtar Jasser, sier til
Aftenposten 27.04.13 «Jeg kan jo ikke fortsette å leve som en inder i Norge».
Og: «Innvandrere må ikke høre på landsmenn med lave ambisjoner. Jeg kan ikke
tenke meg et land hvor det er så lett å lykkes som i Norge. Politikken må
stimulere til hardt arbeid, ikke det motsatte. Vi må trekke frem urnorske
verdier som hardt arbeid og høy arbeidsmoral som har vært så viktig her i
Norge.» Taraku: «han har et poeng i at politikken må stimulere til sterkere
egeninnsats og ikke la norske velferdsordninger fungere som en sovepute for
mange».
Ellers er det svært interessant å merke seg kritikken mot at
regjeringa ikke satser nok på å lære innvandrerne norsk. Også SV krever mer
norskopplæring nå. Det er jo en helt utrolig positiv utvikling. Det var ikke
lenge siden at det eneste politisk akseptable kravet var å ikke lære norsk,
men å lære morsmål! Så verden går framover.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.