Aftenposten har i dag trykt et opprop som kronikk. Det er et motinnlegg mot et et krav som sentrale og dominerende samfunnsdebattanter de siste tiåra stilte til redaktører 1. mars i år om å styre debatten om islam. Her er det:
En gruppe samfunnsaktører, kunstnere og debattanter advarer sterkt mot å
skille mellom islamkritikk og islamhat. Oppropet «Mediene må skille mellom islamkritikk og muslimhat»
trykket hos journalisten.no og undertegnet av Islamsk Råd
Norge, Lena Larsen, Thomas Hylland Eriksen og mange andre, har uten tvil gode
intensjoner og er motivert av noble hensikter. Målet er å beskytte muslimene
fra hat. Men mentaliteten bak oppropet er uheldig og skremmende for
ytringsfriheten i Norge.
Umulig
å skille
Underskriverne
krever et skille mellom kritikk og hat/fiendtlighet. Dette er en umulig
oppgave. Initiativtagerne mener norske redaksjoner må bli seg bevisst hva som
er innenfor kritikkens grenser. De stiller behjelpelig opp når journalister
trenger dem.
Det
vil si at en selvoppnevnt elite av debattanter tilbyr mediene å sensurere
debatten og delta for å bestemme hvilke tanker og ord som er tillatt å bruke.
De vil selv sensurere meninger og sortere ut de meninger som skal få
merkelappen «hat». Hvem tør å kritisere islam da, dersom man frykter å bli
stemplet som muslimhater? Da blir det ikke frihet til å komme med kritikk.
Frihet styrt av frykt er i praksis undertrykkelse.
Begrenser
ytringsfriheten
Vi
ser på dette som et klart forsøk på å begrense ytringsfriheten. Vi husker det
som skjedde rundt årene 2008–2009 da den rødgrønne regjeringen la frem et
lovforslag som skulle kriminalisere religionskrenking. Det holdt på å bli
vedtatt.
Lovforslaget
ville sette Norge 200 år tilbake. Det inngikk i en stor internasjonal kampanje
for å kriminalisere religionskritikk: FNs menneskerettighetsråd, hvor flere
totalitære regimer var representert, har jobbet for det samme. Derfor ville
oppropet tvinge frem en konsensus om religionskritikk.
Rett
og galt nedfelt i lovverket
Man
kan aldri bli helt enige om hva som er riktig og galt. Det initiativtagerne
mener er riktig, er for andre kanskje galt: Religionskritikk varierer i form og
sjanger. Det kan aldri bli enighet om hvilken form og stil som er mest
effektiv. Noen sier at religionskritikk er bra, men ikke religionssatire eller
religionskrenkelse. Andre sier at ytringsfriheten er bra, men må ikke rettes
mot religiøse minoriteter. Man vil aldri bli enige på dette feltet. Derfor er
det en bragd at de europeiske demokratiene klarte å skille mellom jus og moral.
Vi
kan aldri sitte og diskutere oss frem til en enighet om hva som moralsk sett er
greit, og hva som ikke er greit. Den eneste konsensus vi kan oppnå i det norske
samfunn er Norges lover, som bestemmer hva som er tillatt og hva som ikke er
det. Og det foregår gjennom en demokratisk prosess. Men at en elite vil ta makt
for å skape en ny konsensus, kolliderer med demokratiet.
Ytringsfrihetens
fotsoldater
Journalistenes
og redaktørenes rolle er å være ytringsfrihetens fotsoldater: De organiserer
debatten og passer på at den foregår innenfor rammen av norsk lov og i samsvar
med presseetikken.
Nøytrale
medier er nødvendig. Konflikter om meninger blir ikke avgjort ved at redaktøren
ekskluderer eller demoniserer og deler ut merkelapper «hat» og «fobi». Dette
kan skje i despotiske land som Iran, Saudi-Arabia og Nord-Korea. Dette er en
utfordring for debattanter.
Ytringsfriheten
slik den er presentert i oppropet, er en belønning til dem man er enige med,
liker og aksepterer. Dette er ikke samme ytringsfriheten som Voltaire kjempet
for. Dette er ikke ytringsfriheten europeisk kultur er kjent for.
Ytringsfrihet
trengs nettopp fordi den er et redskap til å løse konflikter rundt meninger og
moral, der meninger og argumenter møter andre meninger og argumenter, der
kjærlighet møter hat, der toleranse møter intoleranse.
Meninger
vi hater og forakter
Troen
på ytringsfrihet innebærer toleranse for meninger vi hater og forakter. Våre
grenser for å hate er forskjellige. I et demokrati kan mennesker både hate og
forakte hverandre, men de kan likevel skape et fungerende samfunn der enhver
har sine rettigheter i behold.
Hva
var det som førte til moderne teologi i kristendommen? Det er også hat. For til
og med kritikk som er drevet av hat, som sårer, som krenker, som håner og
provoserer, har sin funksjon i Europas utvikling. Albert
Schweitzer var far til den liberale teologi, og venstresiden
betrakter ham som en helt. Han sa: «Jeg innser at mange av dem som ryddet veien
til min kritikk, var religionskritikere som var drevet av hat.»
Religionskritikk
frigjorde Europa
Uten
religionskritikk vil islam stagnere og aldri oppleve den utvikling som
kristendommen har vært igjennom. Likevel prøver mange å koble religionskritikk
til hat eller islamofobi.
200
år med religionskritikk har frigjort Europa fra middelalderen. Ville opplysning
og reform av kristendom lyktes hvis kristendomskritikere ble betraktet som
kristendomsfober, og at de ble kritisert ut fra sinnelagsetikk: At deres
intensjon ble kriminalisert? Ville Europa da ha klart å gå ut av middelalderens
mørke tid?
Vel,
hvilket Europa ville vi ha hatt i dag dersom kristendomskritikere som Voltaire, Ernst
Renan og Hermann Samuel Reimarus ble kalt for
kristendomsfober fordi de hatet religionen?
Er
det ikke forskjellsbehandling å bekjempe islamkritikere med å stemple dem som
muslimhatere?
Kan
en religionskritiker med muslimsk bakgrunn beskyldes for islamofobi?
Den
farlige drømmen om det rene sinn og samfunn
Hvordan
kan man holde sinnet rent fra hat? Hat og kjærlighet, respekt og hån, aksept og
avvisning er en del av menneskets natur. Man kan ikke endre dette, men settes
det i demokratiets sammenheng vil det nøytraliseres.
For
det rene sinnet som ikke kjenner hat og forakt, finnes ikke.
Det
er urealistisk å kontrollere sinnene i et helt samfunn til å tenke bare
positivt om ideologier, om religion eller annet som de er negative til, sinte
på og kanskje hatefulle til. Drømmen om det rene sinn er like farlig som
drømmen om det rene samfunn: Det rene samfunn ekskluderer jøder, «negre»,
homofile og handikappede, muslimer, alle som er feilplassert i det perfekte
samfunnet.
Tankediktatur?
Forsøk
på å skape rene sinn er urealistisk, fascistisk, og farlig: Det ekskluderer
tanker fra sinnet. Man kan ikke hindre hodet i å tenke. Når man får mange
tanker i hodet, og uten at en vurderende instans ekskluderer det som ikke er i
samsvar med det den kompakte majoriteten aksepterer, vil dette si at man driver
med tankediktatur.
«Din
tanke er fri», er en sang som synges i norske konfirmasjoner. Det
initiativtagerne bak oppropet ønsker, er å fjerne denne friheten og innføre et
tankediktatur?
Vebjørn
Selbekk, redaktør og forfatter
Ragnhild
Bjørnebekk, voldsforsker
Lily
Bandehy, forfatter og samfunnsdebattant
Jon
Hustad, journalist
Shwan
Dler Qaradaki, kunstner
Cemal
Knudsen Yucel, religionskritiker
Inger-Lise
Lien, forsker og antropolog
Mohammed
Rah, religionskritiker
Khalid
Thathaal, religionskritiker
Hanan
Bakir, romanforfatter og journalist
Sahar
Ahtidal Ismail, samfunnsdebattant og syrisk fredsaktivist
Ingalill
Sandal, samfunnsdebattant
Arnt
Folgerø, journalist
Michael
Konupek, forfatter
Halvor
Fossli, forfatter
Ove
Bengt Berg, interimstyret Venstrepopulistene
Sarah
Z Mitic, forfatter og samfunnsdebattant
Guro
Giske, kunstner
Walid
al-Kubaisi, forfatter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.