Baksida på omslaget av Den store forsoningen |
Kampen mot nasjonen er blant hovedsakene for Vestens
universitetsansatte og de politiske journalistene sammen med antirasismen, kamp
mot uønska ytringer og krig for humanismen.
I boka Den store forsoningen om Norge fra 1905-1945 av Finn Olstad i
år handler det første kapitlet om den norske nasjonen. Olstad tar i innledninga
utgangspunkt i Hammerfest-opprøret i 1921, det som i en av de første
Klassekampen-utgavene fra 1969 blei omtalt som Hammerfest-kommunen. Som om det
var en norsk Paris-kommune der arbeiderklassen tok over
stats-/kommune-styringa.
Olstad skriver:
«Hendelsene i 1921 var den
norske utløperen av verdensrevolusjonen. Slik var Norge en del av en større virkelighet,
med stadig påvirkning utenfra. I det hele tatt bygde det meste som foregikk i
Norge, på en eller annen måte på import — fra tenkemåter til teknologi. Den
store verden med sine kriser, kriger og revolusjoner ble bestemmende også for
det historiske forløpet i Norge. Men det gikk ikke helt som i andre land
heller. Norge hadde sine særegenheter — økonomisk, sosialt og politisk, som ga
det historiske forløpet sin egenart. Det relativt sterke nasjonale fellesskapet
ga et gunstig utgangspunkt for det nye Norge etter 1905.»
Olstad forholder seg
til kampen mot det nasjonale slik:
«Det nasjonale var ikke nødvendigvis noe «naturlig» eller
selvsagt. Tvert imot har historikere og andre fra slutten av 1900-tallet sett
på det nasjonale som noe konstruert og tilknytningen til en nasjonal fortid som
«oppfunnet tradisjon». Det er også i Norge opplagt å identifisere et nasjonalt prosjekt
og «program» for å bygge en norsk nasjonal identitet.».
Men:
«Det er lett å overdrive betoningen av konstruksjon og
oppfinnelse. Det må samtidig være en mottakelighet eller «folkelig klangbunn».
Kanskje skiller Norge seg litt ut fra en del andre europeiske stater, det der
nasjonale i høyere grad framstår som en relativt nylig konstruksjon. I hvert fall siden Snorre Sturlason
kongesagaer har det vært en forestilling om Norge som en distinkt politisk
enhet og om nordmennene som et særskilt folkeslag. … må forestillingen om Norge og det norske ha overlevd dansketidens
«firehundreårsnatt» og ha vært en levende realitet…
Det nasjonale framstår som et «forestilt fellesskap», uten
dermed å være løsrevet fra språk og historiske erfaringer. … i 1905 og årene
etter var den nasjonale diskursen, slik det ser ut, framtredende i nær sagt
alle deler av befolkningen.» (Utheva av
politikus.no)
Så setter Olstad det nasjonale opp mot bokas hovedbudskap, den store forsoningen, opp
mot at det nasjonale
«imidlertid [måtte]
brytes mot og til dels konkurrere med andre tilsvarende forestillinger …
knyttet til for eksempel klasse og lokal tilhørighet».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.